CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
Author: broo4

Misteri: Yakjuj & Makjuj

[Copy link]

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 31-1-2009 04:12 PM |All posts
untuk mengatakan bangsa mahkluk asing golongan yakjuj dan makjuj adalah suatu yang tidak masuk akal sama sekali kerana golongan mahkluk asing sering di kaitkan dengan Dajjal yang terkutuk dengan kerajaanya yang 10 kali lebih maju dari bangsa umat manusia.

Di segitiga bermuda itu lah seringnya berlaku misteri.Jadi, makhluk asing yang dikatakan bangsa yakjuj dan makjuj di tolak sama sekali.
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 31-1-2009 04:14 PM |All posts


Derro found living under the earth
By JUSTIN MITCHELL

Back to Alien Races and Descriptions

Burlington UFO and Paranormal Research Center

WASHINGTON -- Weekly World News has uncovered the shocking discovery
of
a race of underground Mole People living 20 miles beneath the Earth,
using secret tunnels to enter the United States!

This discovery was made not by archaeologists, but by NASA scientists
tunneling deep inside the Earth -- and they're trying to keep the
existence of this race covered up!

A NASA insider has leaked exclusive photos and information about these
"cave people" under the condition of anonymity. "This story has to be
told," says the source. "It's just too big to keep under wraps."

The source excitedly spilled some big secrets about the Mole People.
"They seem to be a friendly race," he says, "But they're very
primitive. We're trying to communicate with them, but it's a
complicated task since they don't speak English.

"The Mole People, as we've nicknamed them, have easy access to the
surface world," states the source. "That said, President Bush is
handling the situation with an abundance of caution.

"One wrong move could result in the creatures declaring war on the
surface. We're not even sure how many of them there are. We've only
seen one city so far, with an estimated 2,000 Mole People in
residence.


"But it's been suggested that there likely are several million of them
living in sprawling and cavernous underground cities, scattered
beneath
the Earth's surface."

The creatures have some strong similarities to humans -- but also a
few
significant differences.

"Like us, they walk on two legs, but they're much taller than the
average human -- standing 8 to 10 feet tall. Their fingers are
claw-like. And their hands are webbed and designed for digging, not
unlike the claws of a mole.

"Their skin is super-tough. It has to withstand the intense heat and
rugged conditions found below the Earth's surface."

There seems to have been some contact and interplay between humans and
the subterraneans at some point in history -- they speak a language
similar to an old Navajo dialect.

The source says the Mole People have ultradense musculature, making
them capable of extreme violence.

"When one member of the expedition lit a cigarette lighter, the Mole
People interpreted it as a threat and attacked him.

"They pounced on him like jungle cats, nearly snuffing him out along
with his cigarette. He was lucky to escape with his life."

The Mole People are reportedly very curious about the surface world --
our clothes, our gadgets and especially our foods. They particularly
enjoy our fresh fruit.

"I brought them some grapes, and they acted like it was a feast," the
source says. "Obviously they can't grow fruit of their own, living 20
miles beneath the Earth's surface."

NASA is reportedly eager to study the Mole People. "We want to find
out
everything about them -- what they eat, how they live, and, most
importantly, what is their relationship to the human race.

"We're curious if they are related to us in some way. Are they the
genetic ancestors of modern man?"

Experts say speculation has been widely varied on the Mole People.
"They could be anything from Yetis to space aliens to descendants of
the survivors of the lost city of Atlantis.

Experts say this discovery has raised a number of serious and
troubling
questions, including:

Are the towering inhabitants of the civilization hostile and warlike
or
friendly and cooperative?

Will they make territorial claims on the surface of Earth? And what
about crucial oil and mineral reserves below the surface? Who owns
them: the Mole People -- or us?

How is it that NASA -- whose official mission is to explore outer
space
-- discovered the underground culture?

Tight-lippped NASA spokesmen would neither confirm nor deny the
report.

Pressured by reporters, a White House spokesman promised information
"as I am authorized to provide it." But he warned: "That won't be
anytime soon."

According to the source, NASA "stumbled on" the underground
civilization in August while running a classified project code-named
Operation Mole Hole -- an initiative that reporters now believe may
have involved spying on China, using new "underground technologies."

"So far NASA has found secret cavern entrances to the underground
world
in areas around Washington State's Mount Shasta, Mammoth Cave in
Kentucky and also scattered throughout the southwestern U.S.," said
the
source.

For centuries, man has speculated about the existence of creatures
beneath the Earth's surface.

Now, for the first time, it seems those suspicions have been proven
correct.

But whether these creatures are benevolent or enemies of all mankind
remains to be seen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Webmaster Note: Personally I believe that if they are of a previous race from a forgotten time and have lived among or under us all this time, why would the government even think of them as enemies and fearful of an attack . Iam quite convinced that if this was their plan, they would have done it along time ago.  
Below I have submitted the Agartha Map and you can compare tunnel entrances located on it with the previous article.

adakah logik bangsa yakjuj dan makjuj hendak di samakan dengan makhluk asing??


[ Last edited by  doden at 31-1-2009 04:23 PM ]
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 31-1-2009 10:07 PM |All posts
Wallahu A'lam....
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 1-2-2009 01:29 AM |All posts
Mereka akan keluar setelah Isa a.s membunuh Dajjal dan Allah SWT akan mengizinkan mereka itu untuk keluar dengan menjadikan dinding ini terpecah.Walaupun mereka tidak pernah berputus asa untuk berusaha keluar sejak mereka dikurung, namun setiap hari mereka berusaha membuat lubang dinding raksasa tersebut, sehingga apabaila mereka sudah hampur melihat cahaya matahari , berkatalah pemimpin mereka:"Kembalilah kamu, kita akan mebukanya esok hari", kemudian tertutup kembali seperti sedia kala, seingga apabila telah datang janji Allah maka orang yang di atas(pemimpin) mereka mendapat ilham dari Allah untuk mengatakan "Insyalalah" dengan berkata:"Kembalilah kamu insyallah kita kena membukanya esok hari,"Kemudian mereka pun pulang dan ketika mereka kembali lagi maka pada hari berikutnya mereka menemukan dinding yang dilubangkan itu tepat seperti yang mereka tinggalkan kelmarin, dan mereka pun berjaya membukanya dan keluar kepada manusia.

Rasuluallh SAW ketika terbangun dpada suatu hari dalam keadaan terkejut berkata:

"La illa ha illah, celakakalah orang-orang Arab dari kejahatan-kejahatan yang mereka lakukan, pada hari ini hampir sahaja pembukaan(pelubangan) dinding Yakjuj dan Makjuj selesai seperti ini."Baginda SAW melingkari ibu jari dengan telunjuknya.Berkatalah Zainab Binti Jahsyin:"Aku berkata:"wahai Rasululah apakah kita akan hancur sedangkan di antara kita terdapat orang-orang yang salih?".Baginda menjawab:"Ya apabila sudah banyak terjadi kemaksiatan (dosa)".-Riwayat Bukhari dan Muslim daripada fatimah Binti Jashy ra.



Di manakah mereka berada sekarang?

(Al- Kahf:93-95)

Maka Yakjuj dan Makjuj terkurung di belakang dinding yang didirkan oleh Zurkanain untuk mereka kerana mereka banyak melakukan kerosakan dan kejahatan.

Dinding penghalang itu tebal, teguh daa tingggi menjulang yang diperbuat dari besi dan tembaga yang dicampur sehingga mereka tidak dapat membuat lubang ke atasnya kera  aterlalu tebal dan tidak pula dapat memanjatnya kerana sangat tinggi dan licin.Dinding tersebut didirikan iaitu dua pembata yang besar iaitu dua gunung yang besar.


Di manakah letak dinding ini?

Ibnu Abbas, tinta umat dan ahli tafsir al-Quran berkata:"Ia terletak di persimpangan negeri Turki berdekatan dengan negeri Armenia dan Azerbajian"-Sebahagain besar Ahli tafsir telah mengutip perkataan ini darpada Ibnu Abbas, silakan lihat tafsir al Qurtubi, Al Baidhawi dan Ruhal-ma'ani oleh Al Alusi
yang beerti bahawa ia teletak di perbatasan antara Turki dengan Rusia, berdekatan dengan pergunungan kaukasus(pergunungan kaukasus tingginya lebih kurang 10000 sehingga 30000 M)

walalu demikian adalah lebih baik bagi kita untuk mengatakan bahawa tidak ada seorang pun yang akan dapat atau mampu mencapai tempat mereka, sebagaiman halnya siapapun tidak akan mampu mencapai tempat dajjal yang sekarang juga masih terkurung, atau pun mengeluarkannya.Kerana keluarnya semua mereka itu merupakan sebuah masalah takdir yang mepunyai waktu yang sudah maklum dan tertentu dalam lauh mahfus.Allah S.W.T berfirman:

"Maka apabila telah datang janji Tuhanku.Dia kaan menjadikannya khancur luluh dan janji Tuhanku adalah benar."(Al-Kahf:98)
Reply

Props Report

Legenderer

www.sardin.co.nr

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Post on 1-2-2009 11:59 PM |All posts
Originally posted by aizverus at 12-6-2008 20:01
maksud hadis:- ketika zaman rasullullah, lubang yakjuj makjud sudah sebesar bulat (ibu jari dan jari petunjuk bergabung)...

maksud quran:- yakjud makjud akan berbondong2 keluar dari 'atas'

...
ada kaitan dgn ozon tak? sbb quran kata kiamat akan dekat bila manusia melakukan kerosakkan di bumiNya?
GST baik utk Rakyat | PKR partai MUNAFIK
I stand with Khalid Ibrahim
justice for papa KETUM only
Reply

Props Report

Legenderer

www.sardin.co.nr

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Post on 2-2-2009 12:02 AM |All posts
Originally posted by aizverus at 18-6-2008 00:38
he3...

kenapa dengan depa nak makan minum pula?

gini laa...saya bagi klu...kenapa kita selalu mencari sebuah planet yang ada kehidupan dan harus ada oksigen, ada air, dan ada sebagainya sam ...
maybe depa nie tersorok di dimensi ke-4?
GST baik utk Rakyat | PKR partai MUNAFIK
I stand with Khalid Ibrahim
justice for papa KETUM only
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 2-2-2009 02:05 AM |All posts
terima kasih saudara doden atas keterangan anda yang cukup bermanfaat...
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 2-2-2009 08:01 AM |All posts
kalau begitu bagaimana kaum dajjal ini dapat memenuhi keperluan mereka seperti makan, minum tempat tinggal dan pakaian sedangkan mereka tidak pernah berurusan dengan orang luar dan kerja mereka pula hanya mengorek lubang.
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 2-2-2009 09:50 AM |All posts

Balas #148 Acong\ catat

dimensi ke-4 ni alam ghaib kan?
Kami Nico nak bercerita,
nengaleng ngaleng kong, nengamang ngamang keng
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 4-2-2009 10:33 PM |All posts
iyelah kot dimensi ke 4 tak tahulah istilah macamana dorang gunakan...lebih kurang sama macam tu la
Reply

Props Report

Legenderer

www.sardin.co.nr

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Post on 5-2-2009 02:16 AM |All posts

Reply #151 Narutah's post

aku tak pasti sama ada dimensi ke-4 nie alam ghaib atau pe....... cuma aku prasan pelajaran hanya ajar paksi x, y dan z...... hanya 3 dimensi.... mungkin ini semata
GST baik utk Rakyat | PKR partai MUNAFIK
I stand with Khalid Ibrahim
justice for papa KETUM only
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 6-2-2009 09:04 PM |All posts
bebaru nih ada sms aku dapat....mengenai mteorologi russia discover satu ngauman jauh dari kerak bumi...kemungkinan itu dajjal....buleh dipercayai ker sumber ini?
"jangan biarkan hidup anda diselebungi.....KEBUJANGAN!!"
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 7-2-2009 12:37 PM |All posts
Originally posted by GRINDSAKHTANIC at 6-2-2009 09:04 PM
bebaru nih ada sms aku dapat....mengenai mteorologi russia discover satu ngauman jauh dari kerak bumi...kemungkinan itu dajjal....buleh dipercayai ker sumber ini?


macam yang pernah di katakan oleh forummer seperti sebelum nie, tengok takpe, baca takpe, percaya jangan.Kerana imam Syafiee sering berpesan kepada pelajar dia kalau menuntut ilmu kita jangan terlalu  bertaklid.taklid maksud disini ialah mengkiut membabi buta tanpa usul periksa.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 7-2-2009 09:37 PM |All posts
ohooo...oke...thanks for the advice.anyone?
"jangan biarkan hidup anda diselebungi.....KEBUJANGAN!!"
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:38 AM |All posts

Petikan dari artikel Ibnu Yusof

Setakat yang saya ketahui, sarjana-sarjana Islam telahpun melakukan kajian yang bukan sedikit mengenai siapakah Zulkarnain yang disebut di dalam Al-Qur'an, siapakah kaum Yakjuj dan Makjuj dan di manakah pula letaknya Tembok Zulkarnain. Dalam artikel ini saya akan mencatat beberapa perkara yang mungkin menarik minat anda.

SIAPA SEBENARNYA ZULKARNAIN?

Sebenarnya pendapat popular bahawa Zulkarnain adalah Iskandar Zulkarnain (Alexander The Great) telah dinafikan oleh ramai sarjana Islam kerana setelah dikaji latarbelakang Iskandar Zulkarnain, ternyata bahawa beliau bukanlah seorang yang berperibadi mulia sebagaimana Zulkarnain yang diberitakan di dalam Al-Qur'an. Atas sebab itu sarjana yang kemudian telah mengkaji lagi dan mencari siapakah sebenarnya Zulkarnain itu.

Wahab bin Munabbih berpendapat bahawa Zulkarnain adalah seorang raja Yaman bernama As-Sha'ab Zulkarnain bin Al-Harith Zu Murathid bin Amru Al-Hammal Zu Manah bin Aad Zu Syidad bin Emir bin Al-Milthat bin Saksak bin Wail bin Himyar bin Saba' bin Yusyiab bin Yi'rab bin Qahtan bin Hud a.s. bin Emir bin Syalikh bin Arfafksyad bin Sam bin Nuh a.s. Menarik juga kisah As-Sha'ab Zulkarnain ini kerana baginda ini dikatakan hidup di zaman Nabi Musa a.s. dan satu lagi perkara menarik ialah bahawa Nabi Khidir a.s. adalah menteri kanan kepada As-Sha'ab dan Khidir a.s. telah mengikuti baginda bersama-sama dalam siri pengembaraan baginda untuk menakluki negeri-negeri lain. Malah Khidir a.s. dikatakan telah menghilangkan diri selepas As-Sha'ab Zulkarnain mangkat.

Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:40 AM |All posts
Seorang lagi raja yang dikaitkan dengan Zulkarnain ialah Kaurasyh Al-Ikhmini. Pendapat ini dikemukakan oleh Abul Kalam Azad, bekas Menteri Pendidikan India. Beliau telah menyelidik sejarah Parsi kuno dan menemukan seorang raja yang terbilang sejarahnya. Kaurasyh dikenali oleh orang Greek sebagai Syrus, dan orang-orang Yahudi menggelarnya sebagai Khauras. Selain dari merupakan raja yang agung, Khaurasyh dikatakan bersifat adil, hubungan dengan rakyat jelata adalah baik, dan menunjukkan sifat-sifat kemanusiaan yang mulia.

Jika mahu dicatat satu persatu berkaitan tiga raja yang dikaitkan dengan Zulkarnain dalam Al-Qur'an itu akan jadi amat panjanglah artikel ini. Memadailah untuk saya catat di sini pendapat Muhammad Khair Ramadhan Yusuf yang telah mengkaji dengan terperinci mengenai raja-raja berkaitan. Beliau berpendapat bahawa adalah lebih baik untuk tidak mengaitkan salah satu dari tiga raja ini sebagai Zulkarnain yang disebut di dalam Al-Qur'an. Adalah lebih baik bagi kita menganggap bahawa Zulkarnain yang di sebut di dalam Al-Qur'an itu sebagai seorang raja agung yang beriman, yang berperibadi mulia. Saya sendiri pun bersetuju dengan beliau, kerana pendapat-pendapat ulama berkaitan perkara tersebut adalah sekadar pendapat dan belum lagi mencapai tahap pembuktian yang benar-benar kukuh. Mungkin pada satu hari nanti ulama Islam akan menemui bukti siapakah Zulkarnain yang dimaksudkan di dalam Al-Qur'an. InsyaAllah.

Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:42 AM |All posts

YAKJUJ DAN MAKJUJ DARI BERBAGAI SUMBER

Dari susut perkataan Yakjuj dan Makjuj, Imam Al-Alusi, Ibnu Manzur dan Al-Hafiz Ibnu Hajar berpendapat bahawa perkataan Yakjuj dan Makjuj berasal dari bahasa asing (bukan bahasa Arab). Sesetengah ulama lain mengatakan ia berasal dari bahasa Arab. Abul Kalam Azad pula menyatakan bahawa perkataan Yakjuj dan Makjuj berasal daripada bahasa Ibrani, dan pada asalnya ia adalah bahasa asing. Masyarakat Yunan menyebutnya sebagai Gog dan Magog.

Berbagai pendapat telah dikemukakan mengenai asal-usul kaum Yakjuj dan Makjuj. Menurut Imam Al-Alusi, Wahab bin Munabbih, dan ramai ulama termasuk pada masa kini, Yakjuj dan Makjuj berasal dari kalangan anak-anak Yafith bin Nuh a.s. Al-Kisai menyatakan dalam kitab Al-Ara'is bahawa Yafith ada lima anak iaitu Jumar, Banras, Asyar, Askuwail dan Mayasheikh, dan Yakjuj dan Makjuj berasal dari keturunan Asyar. Hadis dari Ibnu Abi Hatim dan Hakim melalui Abu Hurairah menyatakan bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah dari keturunan Yafith bin Nuh a.s. Sesetengah ulama berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah dari keturunan Yafith iaitu bapa kepada bangsa Turki, dan mereka menamakannya sebagai bangsa Turki kerana Yakjuj dan Makjuj itu "terpisah atau tinggal" pada satu arah di belakang tembok. Ada juga yang berpendapat bahawa Yakjuj berasal dari Turki sementara Makjuj pula berasal dari Al-Gel dan Ad-Dailam.

Dari segi sifat Yakjuj dan Makjuj pula, banyak pendapat yang berbeza-beza telah dikemukakan oleh para ulama. Sebahagiannya dianggap terlalu aneh, pelik dan menyimpang dari realiti dan telah dianggap sebagai dongeng Isra'iliyat. Para pengkaji percaya bahawa Yakjuj dan Makjuj digambarkan oleh sebahagian ulama sedemikian rupa semata-mata untuk menarik minat pembaca. Sepatutnya Yakjuj dan Makjuj tidak digambarkan sewenangnya hingga boleh mendatangkan kekeliruan kepada umat Islam. Ibnu Jarir ada meriwayatkan daripada Wahab bin Munabbih secara terperinci mengenai kisah Zulkarnain dan pembinaan tembok, tetapi tidak menyentuh mengenai sifat-sifat Yakjuj dan Makjuj. Para pengkaji berpendapat bahawa hadis-hadis ganjil berkaitan sifat Yakjuj dan Makjuj ini tidak sah dari segi sanadnya. Secara umumnya kini para pengkaji berpegang pada prinsip bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah manusia, anak-anak Adam, dari keturunan Yafith bin Nuh a.s. Sheikh Abdul Karim Khatib menyatakan bahawa tidaklah diketahui sama ada Yakjuj dan Makjuj punya perbezaan ketara dari sudut tubuh, mungkin ada kelainan dari segi warna kulit, akhlak dan adat, tapi mungkin dari sudut kekuatan dan membentuk kerajaan.

Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:43 AM |All posts
Menurut hadis diriwayatkan oleh Ibnu Abu Hatim dan Ibnu Mardhawiyyah melalui Ibnu Amru bin Aus daripada datuknya, bahawa Yakjuj dan Makjuj ini berjima' secara bebas dengan perempuan dari kalangan mereka (maksudnya mereka menjima' sesuka hati) dan ikatan perkahwinan mereka dibentuk mengikut kehendak mereka sendiri. Ibnu Hajar berkata bahawa di kalangan Yakjuj Makjuj ada yang mahir dalam sektor perkilangan, pemerintahan dan sebagainya, dan anggota kerajaan serta rakyat amat patuh kepada ketua. Ibnu Hajar juga berpendapat bahawa mereka mempunyai pokok-pokok dan tanaman-tanaman dan juga peralatan-peralatan.

Berapa ramaikah bilangan Yakjuj dan Makjuj? Ada yang berpendapat bahawa jika dirujuk pada Surah Al-Anbiya' Ayat 96, ternyata bahawa Yakjuj dan Makjuj turun dalam keadaan laju dari tempat yang tinggi dan keadaan mereka (kelajuannya) adalah seperti serigala berjalan. Dan jelas bahawa ayat itu menunjukkan jumlah mereka adalah ramai. Diriwayatkan oleh Al-Hakim dan Ibnu Mardhawiyyah melalui Abdullah bin Amru, juga diriwayatkan oleh Abdu bin Hamid melalui sanad sahih daripada Abdullah bin Salam: "Sesungguhnya (Yakjuj dan Makjuj) daripada zuriat Adam dan di belakang mereka ada tiga umat, tidak mati di kalangan mereka melainkan meninggalkan lebih daripada seribu zuriat. Dari Tabrani dan Ibnu Mardhawiyyah dan Al-Baihaqi dan Abdu bin Hamid daripada Ibnu Umar: "Dinamakan (Yakjuj dan Makjuj) kepada tiga umat: Tawil, Taris dan Mansik". Imam Al-Alusi berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj mempunyai umur yang paling panjang. Ibnu Kathir telah berkata bahawa bilangan mereka tidak dapat ditetapkan, tetapi pasti jumlah mereka sangat ramai.

Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:44 AM |All posts
Apakah jenis kerosakan yang dilakukan oleh Yakjuj dan Makjuj? Sesetengah ulama berpendapat bahawa mereka ini melakukan kerosakan dan keganasan dengan menerkam ke atas mangsanya seperti binatang yang merangkak, liar dan ganas. Mereka juga memakan ular, kala dan semua yang bernyawa. Al-Kalbi berpendapat: "Mereka ini keluar ke bumi pada musim bunga dan memakan semua yang dijumpainya sama ada yang hijau atau yang kering. Mereka juga membawanya masuk ke dalam bumi. Dan sesiapa yang berjumpa dengan mereka nescaya akan disiksa dan dibunuh." Sesetengah ulama lain berpendapat bahawa mereka memakan manusia dan merosakkan apa yang ada di bumi setelah mereka keluar.

Sebahagian ulama' berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah orang Mongol. Syed Qutub seorang pengkaji Islam yang masyhur berpendapat bahawa ada kemungkinan Yakjuj dan Makjuj adalah orang Mongol, kerana itulah orang Mongol dan Tartar mengganas serta membuat kebinasaan di Timur. Doktor Abdul Halim berpendapat bahawa Tartar adalah nama bagi bangsa yang berlainan petunjuk dengan sebab berlainan masa, tapi Thomson berpendapat bahawa Tartar merupakan nama yang digelarkan ke atas bangsa Mongol atau satu puak daripada mereka, dan bukan ke atas bangsa Turki. Thomson juga berkata bahawa orang-orang Turki telah keluar dari Mongolia sebagai jalan penyelesaian, dan tempat mereka diganti oleh orang-orang Mongol. Setengah dari kaum Tartar telah berpakat dengan puak Turki ketika keluar dari Mongolia dan berpindah bersama dari Asia Tengah menuju ke arah barat. Ibnu Al-Athir menggelarkan "At-Taiman" terhadap nenek-moyang Genghis Khan, dan mereka ini dianggap nenek-moyang bangsa Tartar. Ternyata bahawa bangsa yang asalnya berketurunan Mongol dan bertutur bahasa Mongolia adalah Tartar. Nama Mongol dan Mongolia mula digunakan secara rasmi oleh Genghis Khan. Imam Al-Qasimi juga berpendapat bahawa mereka adalah orang Mongol dan Tartar.

Persoalan mengenai siapakah Yakjuj dan Makjuj juga telah mendapat perhatian dan telahpun dikaji dengan terperinci oleh sarjana-sarjana Islam. Secara ringkasnya, ada yang berpendapat bahawa kaum ini adalah bangsa Mongol dan Tartar yang memang terkenal ganas dan telah menyerang dan menakluki sebahagian besar muka bumi, dan kaum Mongol jugalah yang telah mengalahkan kerajaan Abasiyyah dan menghancurkan Baghdad sekitar kurun ke 12. Bangsa Mongol ini dikatakan membunuh manusia dengan kejam dan merosakkan apa yang mereka temui dalam siri penaklukan mereka. Bangsa ini jugalah yang menyebabkan Shih Huang Ti membina Tembok Besar China, dan kerja hebat itu disambung oleh raja-raja yang kemudian. Ada mungkin telah tahu nama-nama Genghis Khan, Kublai Khan dan Hulagu. Mereka ini adalah antara raja-raja Mongol yang terkenal dalam sejarah.

Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:45 AM |All posts
Doktor Al-Butiy berkata "Apa yang dikatakan oleh sesetengah mereka hanyalah merupakan satu pendapat atau ijtihad semata-mata bahawa (Yakjuj dan Makjuj) adalah orang-orang Tartar dan Mongol.." Ada pendapat yang menyatakan bahawa kaum Yakjuj dan Makjuj ini adalah dari bangsa Yahudi atau beragama Yahudi. Kaum Yahudi dikatakan pernah menduduki kawasan timur dan kemudiannya berpindah ke Eropah melalui Dariel Pass yang berada di banjaran gunung Caucasus. Dalam sebuah artikel oleh Colonel R.G. Pearse berjudul The National Message, banyak bukti telah dikemukakan bahawa kabilah Yahudi telah melalui kawasan Pergunungan Caucasia masuk ke Eropah pada kurun-kurun awal sebelum kelahiran Nabi Isa a.s. Colonel Pearse dikatakan telah tinggal di kawasan ini beberapa tahun. Ada dua jalan melalui gunung-ganang Caucasia ini. Satu darinya bernama Jalan Georgia, dan satu lagi adalah denai keldai, pada masa silam jalan ini dikenali sebagai "Lorong (Bani) Israel". Diceritakan bahawa bila 10 kabilah (Bani) Israel berpindah dari Guta di Media ke Arsareth, mereka (dalam bilangan yang ramai) perlu melalui banjaran Caucasia ini. Banjaran ini panjangnya beratus batu.. Mereka kemudiannya sampai ke (kaki) Gunung Kazbek, kemudian masuk ke siri gaung yang berbatu-batu, yang dinamakan Gaung Dariel, atau Gaung Darius... Kemudian melepasi kaki bukit, hingga muncul di dataran Eropah di Gerbang Caucasus.

Saya berpendapat bahawa walaupun kabilah Yahudi ini dikatakan telah berpindah melalui Lorong Dariel, belumlah dapat dipastikan sama ada mereka ini telah berpindah kesemuanya sebelum Tembok Zulkarnain dibina. Dan satu perkara lagi, hingga masa kini pun, sebenarnya Lorong Dariel boleh dilalui oleh sesiapa yang mengikut jalan di atas bumi. Maksud saya ialah, setakat yang saya faham, Tembok Zulkarnain itu dibina untuk mengepung kaum Yakjuj dan Makjuj dari keluar ke atas muka bumi, bukan mengepung dari satu kawasan atas bumi ke satu kawasan yang lain. Kemungkinan bahawa sebahagian dari kaum Yahudi inilah yang dinamakan kaum Yakjuj dan Makjuj dan mereka telah melakukan kerosakan yang besar di muka bumi mengatasi bangsa Mongol tapi kebanyakan dari peristiwa itu telah "dipadamkan" dari sejarah oleh bangsa Yahudi yang berada di atas bumi. Saya berpendapat demikian kerana antara banyak bangsa-bangsa di dunia ini, bangsa Yahudi adalah bangsa yang dianggap paling bongkak, kejam dan tidak berperi-kemanusiaan. Mereka ini menganggap bangsa-bangsa lain seperti binatang ternak yang "halal" disembelih. Lihatlah apa yang telah mereka lakukan ke atas rakyat Palestin pada masa sekarang.

Dalam kitab Al-Badu Wa At-Tarikh: "Semua ulama berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj tinggal di sebelah timur muka bumi." Imam Al-Masudi berkata: "Mereka tinggal di bandar terpencil di sebelah timur jauh diantara sempadan negara China dan di hujung Mongolia. Di situ Iskandar Zulkarnain telah membina sebuah tembok yang besar bagi menyekat Yakjuj dan Makjuj daripada keluar ke muka bumi untuk membuat kerosakan." Tantawi Jauhari berkata: "Di dalam risalah-risalah terdahulu yang dikarang sekitar kurun ke 3 dan ke 4 telah menjelaskan bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah penduduk yang berada di sudut yang maju di utara China. Dihadkan negara mereka sekitar 27 darjah ke utara hingga 50 darjah. Negara ini sekarang merupakan bahagian yang besar di China dan ianya (lokasinya) sekarang merupakan ibu negaranya iaitu Beijing."

Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:46 AM |All posts

DI MANAKAH TEMBOK ZULKARNAIN?

Persoalan ini pun telah mendapat perhatian dari para sarjana Islam. Ramai yang telah mengkajinya dengan terperinci. Malah ada ekspedisi-ekspedisi silam yang telah dilakukan untuk mencari di mana letaknya tembok tersebut. Untuk mengelakkan dari menulis terlalu panjang, saya ringkaskan di sini bahawa setakat ini seolah-olah terdapat satu persetujuan bahawa lokasi Tembok Zulkarnain sudah ditemui. Saya telah melakukan carian demi carian untuk mendapatkan foto Tembok Zulkarnain tetapi masih gagal. Namun begitu, dalam artikel ini saya paparkan kawasan lokasi Tembok Zulkarnain untuk kita sama-sama renungkan.

Kawasan yang dipercayai terletaknya tembok Zulkarnain berada di Utara Georgia, selatan Rusia, iaitu di banjaran Gunung Caucasus (bahagian tengah Greater Caucasus Mountains), iaitu di kaki Gunung Kazbek. Kawasan ini dikenali sebagai Lorong Dariel atau Daryal (Dariel Pass, ketinggiannya ialah 3,950 kaki atau 1,204 meter dari aras laut). Kedudukannya berhampiran dengan Sungai Terek. Terdapat satu jalan tentera Georgia yang merentasi lorong ini (ini baru saja dibina oleh Rusia tahun 1850'an) dan sejak zaman silam ianya terkenal sebagai lorong yang dilalui untuk tujuan menjajah. Pada zaman silam, Lorong Dariel ini juga dikenali sebagai Gerbang Alan, atau Gerbang Caucasia, atau Gerbang Iberia.

Al-Marhum Abul Kalam Azad pun menyatakan begitu. Beliau mengakui bahawa di Georgia terdapat satu timbunan besar tembok yang dibuat daripada besi bercampur tembaga di Bukit Qawqaz (Caucasian Mountain) di suatu kawasan yang sempit iaitu antara dua bukit Darial (Dariel). Keadaan bukit itu curam memanjang dari Laut Hitam hingga Laut Qazwain. Ianya menghubungkan antara dua laut ini. Panjangnya 1,200 kilometer. Bukit Darial ini secara umumnya masih tidak terusik, masih teguh, mempunyai bentuk berlapis-lapis. Di sana ada suatu timbunan yang tinggi daripada besi tulen bercampur tembaga tulen di Tembok Darial. Ia adalah merupakan suatu hasil kerja menyumbat satu lubang yang ada di situ. Penduduk-penduduk tempatan takut untuk mengusik atau mengubahnya. Hanya perubahan semulajadi saja yang berlaku di situ. Terdapat proses penerokaan tanah berlaku di sebelah-menyebelah tembok itu, tapi tidak menjejaskan tembok itu sendiri. Ini menyebabkan wujudnya ruang-ruang kosong antara batu-batu bukit dan Tembok Zulkarnain, yang masih kukuh hingga sekarang. Nampaknya manusia di atas muka bumi pun tidak mampu untuk melubanginya mahupun mendakinya.

Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:47 AM |All posts
Banjaran Gunung Caucasia merupakan satu rekahan (fracture, sebagaimana "geological fault-line"), dan ia adalah pembahagi bukan saja dari sudut geografi dan budaya etnik, malah juga dari sudut geopolitik. Terdapatnya kaum yang ganas dan membuat kerosakan (bangsa Monggol) di sebelah utara menyebabkan Tembok Besar China telah dibina, begitu juga Tembok Hadrian (Roman Limes). Ada yang berpendapat bahawa Gerbang Caucasia dibina untuk melindungi Timur Tengah (dari kaum nomad bangsa Eurasia).

Gerbang Caucasia juga sering disebut sebagai "Pillars, Stronghold" atau "Iron Gate of Alexander The Great" oleh penulis-penulis klasik. Barat juga menganggap bahawa Tembok Zulkarnain (Gerbang Caucasia) ini dibina untuk mengepung Gog dan Magog dari melakukan keganasan dan kerosakan yang lebih banyak. Pada hari ini, lambang Georgia (matahari, bulan dan lima bintang) kononnya adalah sempena lambang Iskandar (Zulkarnain).

Kawasan pergunungan Caucasus ini agak unik. Di sini terdapat 62 bahasa yang dituturkan oleh 5 keluarga besar, budayanya juga berbagai. Kawasan ini juga terkenal sebagai kawasan yang selalu berlaku peperangan antara kaum, pertumpahan darah dan peperangan kolonial sejak zaman berzaman. Lorong Dariel (tempat Tembok Zulkarnain) berada di kaki Gunung Kazbek (5033m/16,800') dan Elbrus (5642m/18,800'). Kedua-dua gunung ini adalah gunung berapi yang aktif tapi sudah tidak meletup sejak 500 tahun lampau, menyebabkan penduduk tempatan menganggap ianya gunung berapi yang sudah mati.

Saya telah membuat beberapa siri carian di Internet, dan telah terjumpa antara bukti-bukti bahawa penduduk silam di kawasan ini mempunyai teknologi yang tinggi. Di kawasan Caucasia ini banyak ditemui batu-batu besar yang disusun (megaliths) yang dipercayai merupakan kepuk kubur (dolmens). Batu-batu ini telah dipotong rapi (high-precision) dan di batu tengahnya telah ditebuk satu lubang bulat. Kehalusan ukiran pada batu adalah amat tinggi, dianggap sehalus kemahiran pengukir permata (jeweller).

Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:48 AM |All posts

KESIMPULAN

Pada hemat saya kaum Yakjuj dan Makjuj ini mempunyai teknologi yang tinggi (mungkin yang diwarisi dari kaum yang telah musnah ketika taufan Nuh a.s.) dan masih membangunkan teknologinya hingga saat ini. Mengenai siapakah mereka ini sebenarnya, sama ada Mongol atau Tartar atau dari keturunan Yahudi adalah pendapat-pendapat yang hingga kini belum dapat disahkan. Mengenai di manakah Yakjuj dan Makjuj sekarang ini, saya berpendapat bahawa mereka ini terkepung di bawah bumi, bukan di atas bumi dan bukan pula di dimensi yang lain. Bolehlah diputuskan bahawa mereka ini adalah anak-anak Adam dan ciri-ciri mereka adalah sebagaimana manusia di atas muka bumi juga. Para sarjana Islam telah menolak kemungkinan bahawa mereka ini berupa seperti binatang atau berbentuk ganjil dan hodoh.

Satu perkara yang elok dicatat ialah ada sarjana berpendapat bahawa pada akhir zaman nanti kaum Yakjuj dan Makjuj ini keluar dari banyak tempat, bukan hanya dari Tembok Zulkarnain yang telah ditebuk. Keadaan mereka keluar itu ialah secara pantas, berpusu-pusu atau berlumba-lumba, iaitu suatu keadaan keluar dari tempat yang sempit. Saya berpendapat bahawa pada akhir zaman mereka ini akan meluru keluar dari tempat yang tinggi mungkin bermaksud bahawa mereka keluar dari kawasan pergunungan, bukan saja dari pergunungan Caucasus (Tembok Zulkarnain) tapi kawasan-kawasan tinggi yang lain seperti Himalaya. Kemungkinan mereka juga menebuk bekas kawah gunung berapi yang telah mati juga tidak mustahil. Apa pun, ini hanyalah pendapat saya yang serba tidak tahu. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui bagaimanakah keadaan Yakjuj Makjuj kini dan ketika ia keluar nanti.

Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:48 AM |All posts
Berita kaum Yakjuj dan Makjuj dan berita Zulkarnain wajib dipercayai oleh seluruh umat Islam kerana ianya secara jelas termaktub dalam Al-Qur'an. Kerana itu jugalah ulama Islam bukan saja telah meneliti berbagai sumber hadis, malah telah menghujahkan pendapat mereka dengan panjang lebar. Kajian demi kajian yang telah dilakukan sebelumnya telah dikaji semula oleh sarjana yang kemudian dengan teliti sekali. Begitulah sikap pengkaji Muslim sejak dari zaman kegemilangan Islam lagi. Sepatutnya sikap ini dapat diteruskan oleh sarjana Muslim zaman ini dan seterusnya zaman berzaman. Walaupun identiti Zulkarnain dan juga identiti Yakjuj dan Makjuj belum lagi bertemu kata putus, sebenarnya usaha-usaha para pengkaji mempunyai hikmah yang amat besar. Mereka telah menyingkap kembali sejarah kegemilangan banyak empayar silam dan ini telah didokumenkan untuk tatapan generasi kemudian. Pada hemat saya, kisah Yakjuj Makjuj dan Zulkarnain dalam Al-Qur'an adalah salah satu dari mukjizat Al-Qur'an itu sendiri. Ianya satu berita misteri besar yang mendorong banyak pengkaji untuk melakukan kajian demi kajian, secara berterusan zaman-berzaman selagi jawapan yang pasti belum ditemui. Umat Islam perlu memperhatikan, menyelidik dan mengkaji untuk menjadi umat yang hebat dan kaya dengan ilmu pengetahuan. Dan jangan lupa, itu semua pun adalah atas rahmat Allah Yang Maha Bijaksana.

Semoga Allah menambahkan ilmuNya kepada kita semua. InsyaAllah.

Wallahua'lam.
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 9-2-2009 11:52 AM |All posts

tembok purba di pergunungan Dagestan

Reply

Props Report

You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 23-12-2014 09:29 AM , Processed in 0.256959 second(s), 24 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top