CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
123456Next
Return Post new threads
Show: 51099|Reply: 142

Pakaian/Aksesori/Senjata/Pengangkutan/Gaya Hidup Masyarakat Jepun Zaman Silam

[Copy link]

Conqueror

EVO7 Limited Edition

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 30-9-2005 12:01 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

korang tahu tak saper Maharaja jepun pertama ????..

[ Last edited by  HangPC2 at 22-11-2006 09:21 PM ]
1

View rating log

Reply

Props Report

Post on 30-9-2005 08:41 AM |All posts
aku tak dapat info sepenuhnyer tentang maharaja jepun yg pertama tapi dapat lukisan tentang maharaja ni..



Jinmu Tenno

660 BC - 550 BC

He is Emperor of the first generation.
He coming out of Takachiho in Hyuga Land, invading to east, was enthroned in Yamato Land.
And, this year was designated as year of creation world.

p/s: susah nak cari info dalam BM
1

View rating log

Reply

Props Report

Conqueror

EVO7 Limited Edition

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 30-9-2005 05:20 PM |All posts
thanks atan...
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 30-9-2005 07:05 PM |All posts
Menurut mitos Jepun, negara tersebut diasaskan pada kurun ke 7 SM oleh Maharaja Jimmu. Pada kurun ke 5 dan 6, tulisan Cina dan agama Buddha diperkenalkan ke Jepun dari Korea dan kemudian langsung dari China. Maharaja-maharaja Jepun merupakan ketua pada nama sahaja. Kuasa sebenar terletak pada para bangsawan, pemangku raja dan shogun (gabenor tentera).

Permulaan zaman Nara pada kurun ke 8 ditandakan dengan penubuhan sebuah pemerintah yang kuat yang berpusat di bandar Heijokyo (kini Nara). Pusat tersebut kemudiannya berpindah ke Heiankyo (kini Kyoto), dan di sini lahir sebuah budaya klasik Jepun yang dikenali sebagai Heian.
1

View rating log

Reply

Props Report

bug_vengeance This user has been deleted
Post on 30-9-2005 10:35 PM |All posts
aku selalu musykil

adakah bangsa jepun tu berasal dari bangsa cina ?
ataupun sebaliknya ?
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 2-10-2005 12:49 AM |All posts
yang aku tau...masa dulu2 ada la citer documentary kat tv...national geographic kot...

jepun ni asal nyer hamba dari negara china...satu hari dorang bergroup ramai2 lari dari cengkaman china...sampai kat kepulauan jepun skarang...anyway china kan luas...politik tak stabil....perebutan kuasa....

dorang stay kat tanah dorang...polisi tutup pintu...takleh kluar takleh masuk...develop budaya sendiri....

sampai ada pelayar dari portugis datang baru dorang bagi org luar datang ke negara dia...barulah ada agama kristian masuk ...agama dorang shinto...

sampai skarang pon kalau ada gadget yg advance semua dipasarkan kat negara dia sendiri  dulu...kadang2 gadget in japan only....seolah2 dia dengan dunia dia sendiri....macam tak rugi tak dipasarkan ke luar....hebat..hebat...
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 3-10-2005 11:13 AM |All posts
aku rasa mcm dah tersimpang dari soalan asal jer nih, kalau di ikut2 kan dari soalan, sepatutnyer sapa maharaja pertama jepun, kalau tak silap, ianya sepatutnyer berasal dari keturunan maharaja meiji, harus di ingat, jepun nih pun mcm negara kiter jugak, pada dahulu nyer ianya di mengandungi pecahan2 negeri2 tersendiri, dan masing2 ader raja masing2, peperangan pun sering berlaku, perebutan wilayah, rasanyer nama asal pun bukan NIPPON....
macam china juga, maharaja yg menyatu kan semer wilayah china SHIH WAN TI,
tapi saper pula maharaja jepun yg menyatu kan semer wilayah2 jepun itu.... adakah maharaja JIMMU
1

View rating log

Reply

Props Report

Moderator

Weapon X

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 3-10-2005 12:28 PM |All posts
DAri aku dapat, ahlis ejarah mengatakan Mahaaja Jepun yang pertama ialah maharaja Ojin tetapi tidak dapat disahkan tempoh pemerintahan baginda. Dari 1100M hingga 1868M, kuasa sebenar terletak di tangan shogun dimana secara teorinya mereka mendapati kuasa yang diturunkan dari Maharaja. Pada zaman tersebut, pedagang Sepanyol menyifatkan hubungan Maharaja-Shogun seperti hubungan Pope-Raja (Pope dianggap wakil tuhan, tapi kurang kuasa politik manakala raja orang 'biasa' tapi mempunyai kuasa politik yang kukuh)
1

View rating log

When the seagulls follow the trawler, it's because they think sardines will be thrown in to the sea.
Reply

Props Report

Conqueror

EVO7 Limited Edition

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 3-10-2005 02:18 PM |All posts
makna nyer maharaja Jimmu Tenno hanya mitos lah...????
Reply

Props Report

Post on 3-10-2005 02:37 PM |All posts
Originally posted by bug_vengeance at 30-9-2005 10:35 PM
aku selalu musykil

adakah bangsa jepun tu berasal dari bangsa cina ?
ataupun sebaliknya ?



off topic kejap..

ERA JOMON-SHIKI & YAYOI

Penyelidikan arkeologi menunjukkan bahawa Jepun telah didiami manusia sejak Zaman Paleolitik, 500,000 tahun yang lalu. Pada zaman ais, Jepun tercantum dengan benua Asia dari Sakhalin di utara dan Kyushu di selatan yang telah memudahkan penghjrahan manusia, haiwan dan tumbuhan ke kepulauan Jepun dari kawasan yang kini merupakan negara China dan Korea.

Budaya Jomon timbul sekitar 11,000 sebelum Masihi dengan berakhirnya zaman ais. Gaya hidup mereka berputik dari cara mesolitik ke neolitik. Masyarakat Jomon juga merupakan pembuat barang-barang tembikar yang terawal di dunia. Difahamkan bahawa masyarakat Jomon merupakan leluhur kaum Proto Jepun dan Ainu.

Permulaan era Yayoi di sekitar 300 SM ditandakan dengan kedatangan teknologi baru seperti penanaman padi dan sistem pengairan yang dibawa oleh pendatang dari Korea, China dan tempat-tempat lain di Asia.



masyarakat Jomon & Yayoi

Era YAMATO & ASUKA & NARA & HEAIN (Era Klasik)

Menurut mitos Jepun, negara tersebut diasaskan pada kurun ke 7 sebelum Masihi oleh Maharaja Jimmu. Pada kurun ke 5 dan 6, tulisan Cina dan agama Buddha diperkenalkan ke Jepun melalui semenanjung Korea dan setelah itu langsung dari China. Maharaja-maharaja Jepun merupakan ketua pada nama sahaja. Kuasa sebenar terletak pada para bangsawan, pemangku raja dan shogun\ (gabenor tentera).



General Era Heain

Time Line Permerintahan Maharaja Jepun

    * Jomon Era (ca. 10,000 B.C. -- ca. 300 B.C.)

    * Yayoi Era (cca. 300 B.C. -- ca. A.D. 300)

    * Yamato Era (Kofun) ( ca. A.D. 300 -- A.D. 710)

    * Asuka Era (645 - 710)

    * Nara Era (710 - 794)

    * Heian Era (794 - 1192)

    * Kamakura Era (1192 - 1333)

    * Muromachi Era (Ashikaga) (1336 - 1573)

    * Azhuchiimomoya Ma Era (Sengoku) (1568 -1603) (Era Perang Saudara & Penyatuan Jepun Oleh Oda Nobunaga dan Toyotomi Hideyoshi & Era Peperangan 7 Tahun dengan Dinasti Ming ketika Perang Penaklukan Korea (Chosun))

    * Edo Era (Tokugawa) (1603 - 1867)

    * Meiji Era (1868 - 1912) (Era Pembaharuan Meiji)

    * Taisho Era (1912 - 1926)

    * Showa Era (1926 - 1989)

    * Heisei Era (1989 - sekarang)

[ Last edited by atan at 7-10-2005 09:53 AM ]
1

View rating log

Reply

Props Report

Fighter

Legendary Newbie

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 3-10-2005 08:38 PM |All posts
wah ... dinasti jepang nieh same cam chna ek?
Historia Magistrae Vitae Est
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 3-10-2005 09:00 PM |All posts
Originally posted by atan at 3-10-2005 02:37 PM



off topic kejap..

ERA JOMON-SHIKI & YAYOI

Penyelidikan arkeologi menunjukkan bahawa Jepun telah didiami manusia sejak Zaman Paleolitik, 500,000 tahun yang lalu. Pada zaman ai ...


ye...jepun pon ada orang asli...asal dari utara rusia..bau2 bacang ngan eskimo...orang asli Ainu...siap ada tatu lagi kat badan dorang... orang asli ni ramai kat utara jepun....pandai buat pinggan mangkuk tembikar...tangkap ikan...
1

View rating log

Reply

Props Report

bug_vengeance This user has been deleted
Post on 3-10-2005 09:48 PM |All posts
time kasih dory-ann dan juga atan kerana memberi info psl soalan aku tu
Reply

Props Report

Post on 5-10-2005 07:48 AM |All posts
Originally posted by dory_ann at 3-10-2005 09:00 PM


ye...jepun pon ada orang asli...asal dari utara rusia..bau2 bacang ngan eskimo...orang asli Ainu...siap ada tatu lagi kat badan dorang... orang asli ni ramai kat utara jepun....pandai buat ping ...


Lagi Off topic kejap...











AINU / UTARI (Penduduk Asal Hokkaido)

Ainu adalah kaum etnik yang merupakan penduduk asal Hokkaido, bahagian utara Honshu, kepulauan Kurile dan Semenanjung Kamchatka. Di dalam Bahasa Ainu,membawa maksud 'manusia'. Pada hari ini, terdapat lebih daripada 150,000 orang Ainu. Namun, jumlah sebenar masih belum diketahui kerana kebanyakan kaum Ainu menyembunyikan asal usul mereka, ramai ibu bapa turut merahsiakan perkara ini dari anak-anak mereka demi mengelakkan diskriminasi.

Asal-Usul

Masih belum pasti lagi dari manakah asal-usul kaum Ainu.Ada sesetengah pengkaji mengatakan yang mereka adalah penduduk Asia yang telah lama menduduki Asia sebelum orang Han (China) lagi. Dikatakankebanyakan penduduk asal di Asia, Dari Asia tenggara, Okinawa hinggalah ke Taiwan (Formosa) seta juga di Australia berkaitan dengan mereka.Pada awal abad ke-20, para pengkaji mencari asal-usul kaum Ainu. Kajian menunjukan diskriminasi perkauman merupakan punca kegagalan Ainu.Mentaliti kebanyakan rakyat jepun pula menunjukan kaum Ainu adalah orang gasar yang suka memburu. Mentaliti sedemikian telah menyebabkan asal-usul Ainu sukar untuk dicari. Hampir kesemua kaum Ainu tinggal di jepun. Namun, ada juga segelintir kaum Ainu tinggal di Sakhanlin, Semenanjung Kamchatka dan juga kepulaun Kurile. Disebabkan perkahwinan dengan bangsa Nippon (Jepun) dan penyesuain budaya dan persekitaran, hanya tinggal sedikit sahaja nilai Ainu yang wujud pada hari ini. Malah, kebanyakan iklan-iklan tentang perkampungan Ainu di Hokkaido hanyalah sekadar cara untuk menarik pelancong.

Sejarah

Pada Mulanya, hubungan kaum Ainu dengan Nippon (Jepun) begitu erat sekali dan mereka dilayan setaraf dengan yang lain.Akan tetapi, lama-kelamaan orang Nippon (Jepun) mula mengesuai hubungan ini dan kemudiannya membina sebuah penempatan yang besar di kawasan pinggir jajahan Ainu .Sambil orang Jepun menuju ke utara, satu demi satu di kawasan Ainu diambil oleh mereka. Tiada tentangan yang diberikan oleh kaum Ainu. Walau bagaimana pun, terdapat juga tentangan berlaku hinggakan mencetuskan peperangan pada tahun 1457, 1669 dan 1789 yang semuanya mencatatkan kaum Ainu tewas di tangan orang Nippon (Jepun). Polisi Nippon (Jepun)  semakin menyusahkan kaum Ainu apabila bermulanya era Meiji. Kaum Ainu tidak dibenarkan bertutur dalam bahasa mereka serta menghalang mereka bercucuk tanam  melainkan di tanah yang dikhaskan oleh kerajaan. Kaum Ainu juga dipergunakan  seperti hamba dalam industri perikanan jepun. Semasa era Tokugawa, Hokkaido dipanggil Ezo atau pun Ezochi. Namanya ditukarkan kepada Hokkaido semasa Zaman Pembaharuan Meiji sebagai salah satu usaha untuk menyatukan identiti Jepun di bawah arahan Maharaja Jepun. Kaum Ainu kini hidup di bawah undang-undang kerajaan Jepun dan diadili oleh badan kehakiman Jepun, pada masa yang sama meraka juga akan dikawal dan dijaga oleh ketua puak masing-masing dalam 3 kampung yang berbeza. Demi tujuan pemerintahan, mereka dibahagi kepada 3 daerah : Saru, Usu dan Ishikari. Hubungan antara 3 daerah  ini tidaklah begitu baik malah perkahwinan penduduk dari daerah yang berbeza adalah dilarang sama sekali. Fungsi kehakiman tidak diterima secara bulat oleh ketua puak, maka sekumpulan ahli jawatankuasa puak khusus tidak wujud mahu pun hukuman penjara serta hukuman mati. Hukuman pukul dianggap amat berat dalam puak Ainu. Sekiranya ada kesalahan membunuh,  pembunuh hanya akan dipotong telinga dan hidung ataupun urat kaki nya  dirosakkan. Perkahwinan antara orang jepun dengan orang Ainu adalah jarang, tetapi di sambutsu kebanyakan anak hasil dari perkahwinan ini dapat dilihat dengan mudah. Pada hari ini, kebanyakan orang Ainu tidak sukakan panggilan Ainu iti sendiri, mereka lebih suka dikenali dengan identiti Utari yang bermaksud 'sahabat' dalam bahasa Ainu. Di dalam dokumen bertulis, kedua-dua istilah Ainu dan Utari digunakan oleh mereka.

[ Last edited by atan at 7-10-2005 09:50 AM ]
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 5-10-2005 11:20 PM |All posts
jepun mmg discriminate ....dlm mcm tu pon ada kasta dia....

ada satu kasta jepun yg paling bawah yg kerja dia angkat tong erhemmm...dolu2...kerja angkat mayat...sampai skarang kalau dorang cari kerja tak tulis asal kg dorang...sebab takut di diskriminasi oleh rakyat nyer....

jepun dah mmg macam singapore....org asli discriminate....keturunan kasta rendah pon...even org2 tua pon....

dorang kalau tak dapat menampung hidup sendiri ...tak bekerja...alamat bunuh diri lah ....atau mati kelaparan dlm rumah lah gamak nyer....

syukur lah dok kat mesia ni ..rakyat mesia pemurah..derma sana derma sini....

tq atan...Ainu mmg asal dari Hokkaido...aku tahu pon dari citer documentary dulu NHK....
1

View rating log

Reply

Props Report

Post on 6-10-2005 07:46 AM |All posts
nanti aku beri info tentang puak lain kat utara jepun kat Honshu nama puak ni EMISHI

[ Last edited by atan at 13-10-2005 07:44 AM ]
Reply

Props Report

Conqueror

EVO7 Limited Edition

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 6-10-2005 04:34 PM |All posts
alamak dah terkeluar topic tapi taper aku tukar topic ker Sejarah Jepun..
Reply

Props Report

Conqueror

EVO7 Limited Edition

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 6-10-2005 04:43 PM |All posts
Originally posted by dory_ann at 5-10-2005 11:20 PM
jepun mmg discriminate ....dlm mcm tu pon ada kasta dia....

ada satu kasta jepun yg paling bawah yg kerja dia angkat tong erhemmm...dolu2...kerja angkat mayat...sampai skarang kalau dorang cari  ...


itu dikatakan sistem pemerintahan Feudal  paling bawah dalam sistem pencacai lah..
Reply

Props Report

Post on 8-10-2005 08:44 AM |All posts
Senjata Orang Ainu Lebih Kurang Sama Macam Senjata Orang Jepun ''KATANA''

Pedang Ainu Dikenali sebagai ''EMUSH''



Tali pengantung ''EMUSH''

1

View rating log

Reply

Props Report

Highlander

BluRrrrrr

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 12-10-2005 01:13 PM |All posts
uik.. takde smbungan ke pasal sejarah jepon nih? nk tau :bgrin:
love me.. love me not..


Reply

Props Report

Post on 13-10-2005 07:55 AM |All posts
Gambar Lukisan Orang Terkenal Di Jepun (Maharaja , Shogun, Bangsawan Dan General)



Ohiko No Mikoto

He is general who serves to tenth Emperor Sujin.
He suppresses the rebellion the north, the scene which returns triumphantly is drawn in this picture.



Nomi No Sukune

He is retainer where serves to 11th Emperor Suinin, big power having.
The scene where he holds down rasing horse in court is drawn in this picture.



Yamato Takeru No Mikoto

He is prince of 12th Emperor Keiko, in addition was brave General.
He revolution game did the every place, but finally died of illness with Ise.



Jingu Kogo

She is empress of 14th Emperor Chuai.
She kept attacking to Korea in place of the husband who dies.



Takeuchi No Sukune

He is longevity very, is the minister of state where serves to the emperor of three generations.
He assisted the Empress Jingu.



Umayado No Miko

(574-622)
He is imperial child which enacts first constitution in Japan.
He erected Horyuji which is the big Buddhism temple, dispatched the messenger to the China.



Fujiwara No Kamatari

(614-669)
He is ancestor of the Fujiwara whole group which is nobility.
He had the big achievement in Revolution of Taika.

[ Last edited by atan at 13-10-2005 08:34 AM ]
1

View rating log

Reply

Props Report

Post on 13-10-2005 08:28 AM |All posts


Wake No Kiyomaro

(733-799)
He is clean and sober bureaucracy, but it was defeated in political strife.
He goes into Usa Hachiman Shrine, the scene which receives divine message is drawn in this picture.




Sakanoue No Tamuramaro

(758-811)
He is general of previous term of Heian era.
He being appointed by the entire leader, the scene which goes to the fight
with the strange race north is drawn in this picture.



Bunya No Watamaro

(765-823)
He is general of previous term of Heian era.
He with Sakaue no Tamuramaro participated at the battlefield north, suppressed rebellion.



Arihara No Narihira

(825-888)
He is one person inside poet and six experts of previous term of Heian era.
His poem is recorded in "Kokinshu",and model of the protagonist of the "Ise Monogatari".



Fujiwara No Tadahira

(880-949)
He is bureaucracy of mid term of Heian era, compiled law.
The scene where he has rivaled the skill of the bow horse with the Imperial Court is drawn in this picture.



Fujiwara No Yukinari

(971-1027)
He is calligrapher of mid term of Heian era.
He being the one person among three experts, was excellent as a public official.



Taira No Sadamori

He is general of mid term of Heian era.
He arrested Taira no masakado of the cousin who is the entire leader of the rebel army.



Minamoto No Yorimitsu

(948-1021)
He is general of mid term of Heian era.
The scene to which he fights with the monster "Shuten Doji" is drawn in this picture.



Watanabe No Tsuna

(953-1025)
He is one person among four generals of subordinate of Minamoto no Yorimitsu.
The scene to which he cut down the arm of the ghost woman in "Rajomon" gate is drawn in this picture.



Minamoto No Yoriyoshi

(988-1082)
He is general who is superior in the horseman morphism, was the leader of the soldiers of east country.
He suppressed the rebellion of the northern country, founded the Tsurugaoka Hachimangu shrine in Kamakura.



Hachiman Taro Yoshiie

(1039-1106)
He is son of Minamoto no Yoriyoshi and the general who excels in literary and military arts.
The scene where in this picture, he has composed poem with the barrier station and is drawn.



Kiyohara Takenori

He is general who helps Minamoto no Yoriyoshi which has fought the case of fight of the northern country.
The scene where he arrests the leader of the enemy is drawn in this picture.



Taira No Shigemori

(1137-1179)
He is eldest son of Taira no Kiyomori, gentle character, but also bravery was superior.
The scene to which he fights with the eldest son of the entire leader Minamoto no Yo****omo
of the enemy is drawn in this picture.



Minamoto No Yoshihira

(1141-1160)
He is eldest son of Minamoto no Yo****omo, was rough from time of the young child, was called "Aku Genta".
The scene to which he fights with Taira no Shigemori is drawn in this picture.



Minamoto No Yoritomo

(1147-1199)
He pushed down Heike administration, opened Kamakura shogunate.
The scene of revolt of that troop is drawn in this picture.



Minamoto No Yo****sune (The First Shogun)

(1159-1189)
He is half brother of Minamoto no Yoritomo.
The scene where that troop who exceeds the steep mountain has suddenly attacked the enemy is drawn in this picture.



Hatakeyama Shigetada

(1164-1205)
He serving in the military to the troop of Minamoto no Yo****sune, swaying many, left the achievement.
The scene which fights with the woman general Tomoe Gozen is drawn in this picture.

[ Last edited by atan at 13-10-2005 12:58 PM ]
1

View rating log

Reply

Props Report

halfelven This user has been deleted
Post on 19-10-2005 06:16 AM |All posts
tumpang tanya sikit..kenapa oda nobunaga sering digambarkan sbg org jahat, kejam dan sadis....takde org nak sanjung ke dia sbb dialah yg menyatukan seluruh jepun masa era sengoku...
err..sebenarnya siapakah yg menyatukan jepun...oda nobunaga atau pengganti dia toyotomi hideyoshi..?
Reply

Props Report

halfelven This user has been deleted
Post on 19-10-2005 07:13 AM |All posts
peralihan sengoku period kepada edo period

toyotomi hideyoshi ni setelah menguasai jepun dia bercita-cita nak menguasai dunia plak...jadi dia mensasarkan utk menakluk semenanjung korea sbg jalan utk rancangan conquestnya ke tanah besar..dia berjaya menawan seluruh negara korea dlm masa sebulan saja...tapi org2 korea memberontak dan berjaya menghalau penjajah2 jepun dgn bantuan drrpd dinasti ming...toyotomi tak puas hati (biasalah ego org jepun)..dia menyerang kembali korea tapi kali ini tentera2 gabungan korea-china lebih bersedia..ditambah pula dgn kehebatan admiral yi sun shin dgn armada kapal kura-kuranya...tentera toyotomi kalah teruk dlm perang tersebut..

kekalahan ini menyebabkan kerajaan toyotomi menjadi lemah...time inilah ieyasu tokugawa merancang utk merampas kuasa..untuk pengatahuan,oda nobunaga sebelum ini ada mewujudkan pakatan ketenteraan dgn ieyasu tokugawa dlm kempen penyatuan seluruh jepun..

selepas toyotomi hideyoshi mati...dia diganti oleh anaknya yg masih kecil toyotomi hideyori...ieyasu berjaya mengalahkan tentera hideyori dlm battle of sekigahara...selepas itu bermulalah era shogun tokugawa..actually tindakan tokugawa ni mcm menangguk di air keruh...dulu sebelum aku tau pasal ni aku ingatkan tokugawa clan tu kuat sangat boleh kalahkan semua clan dan sampai boleh rule japan lebih dari 2 abad...
1

View rating log

Reply

Props Report

Conqueror

EVO7 Limited Edition

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 19-10-2005 09:16 AM |All posts
Originally posted by halfelven at 19-10-2005 06:16 AM
tumpang tanya sikit..kenapa oda nobunaga sering digambarkan sbg org jahat, kejam dan sadis....takde org nak sanjung ke dia sbb dialah yg menyatukan seluruh jepun masa era sengoku...
err..sebenarny ...



oooo yg menyatukan jepun (Maser era Sengoku)  ialah Oda Nobunaga tapi dier tak lamer selepas tu  mati tak pasti kene racun atau bunuh diri (Harakiri) usaha diteruskan Oleh Toyotomi Hideoyoshi tapi mati jugak kene racun selepas tu kuasa Shogun Dirampas (macasm disebut kat atas)  oleh Tokugawa Ieyasu

p/s: namer dah Shogun mesti ganas punyer lah macam Kublai Khan....

[ Last edited by  HangPC2 at 10-6-2007 08:34 PM ]
1

View rating log

Reply

Props Report

123456Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 21-8-2014 04:13 PM , Processed in 0.979972 second(s), 25 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top