chintachandurie posted on 18-4-2011 07:04 PM

HUKUM MENGGUNAKAN KEMENYAN DAN SETANGGI

Apakah hukumnya menggunakan kemenyan dan setanggi dan adakah ianya berkaitan dengan jin? bagaimana dengan pendapat sesetengah org yg menganggap ianya adalah sejenis therapy?

mbhcsf posted on 19-4-2011 05:47 AM

oh ok ...kenyan tu yg wangi tu  kan
setanggi tu = kasturi , ke?

kupia posted on 19-4-2011 09:55 AM

Tak jumpa hukum yang jelas tentang penggunaan kemenyan dan setanggi.

Harus menggunakannya jika untuk keselesaan majlis kerana bau setanggi boleh mendatangkan keselesaan.  Penduduk arab menggunakannya untuk mendapatkan keselesaan baunya dalam majlis.

Tetang rawatan kebiasaannya kemenyan digunakan oleh para bomoh dan dukun tradisional untuk tujuan rawatan, pemujaan, seruan dan lain-lain.  Jadi yang dilarang dalam Islam adalah berjumpa atau mendapatkan khidmat bomoh dan dukun (tukang sihir) yang menggunakan kemenyan.  Tentang menggunakan kemenyan itu sendiri tidak jelas hukumnya.  

Rawatan Islam yang tulin hanya bergantung kepada ayat-ayat quran dan air tanpa menggunakan sebarang medium lain (kecuali daun bidara).  WA>

AdamHood posted on 19-4-2011 12:43 PM

Kalau bakar kemenyan untuk puja jin masuk dalam badan baik tak payah.. Payah nak buang nanti.

Kemenyan kalau tak bakar takpe ia juga boleh digunakan untuk perubatan.. orang dulu banyak melakukan amalan sehingga amalan tersebut masak dan boleh digunakan untuk perubatan dan persilatan.. contohnya amalan nurun nubuwwah, selawat syifa, al-fatihah, yasin dan banyak lagi..

Apabila amalan ini sudah masak ianya boleh digunakan sebagai kaedah perubatan islam dengan memindahkannya melalui gelombang kedalam air untuk diminum oleh pesakit. selain air semua yang bersifat mempunyai kapasiti untuk merakam gelombang termasuklah kemenyan, kain, keris dan sebagainya.

Bahan yang telah dirakam gelombang ini dipanggil tangkal.. kemenyan yang telah ditangkal boleh digunakan contohnya jika ada orang sakit minta pertolongan. maka kita rendam kemenyan dalam air dan dan suruh orang itu minum airnya sebagai keadah merawat pesakit..

BartholomewKuma posted on 19-4-2011 01:06 PM

haroommm.....

tokwan_jantan posted on 19-4-2011 01:45 PM

kemenyan atau setanggi sifatnya wangi apabila dibakar... orang dulu (zaman tok nenek moyang kita)... bakar ni untuk mewangikan ruangan, kemenyan ni orang2 biasalah pakai sebab murah, setanggi ni, orang2 kayalah yg guna... itu asal guna dia...
sekarang ni pun kita ada jugak guna kemenyan dan setanggi... yg bakar bubuh dalam bekas tu... nama aromaterapi ka apa... tapi bukanlah kemenyan dan setanggi saja, ada bahan2 lain yg dijadikan ramuan dia...
kita bila ada jenazah, disuruh pasang kemenyan atau setanggi... tujuan dia supaya bau wangi dpd kemenyan/setanggi ni dapat menyerap apa2 bau yg tak elok yg keluar dpd jenazah demi menjaga kehormatan jenazah... lagi satu, jin/makhluk halus tak berkenan dgn bau2 wangi ni...
cuma yg jadi tak berapa kena bila buat perasap kemenyan... pasal niat dia salah, tujuan perasap tu utk memuja... bukan niat nak bagi bau wangi...

jofizo posted on 19-4-2011 05:09 PM

lalu tgh mlm, gi dok belakang poko pedajal dgn bakar kemenyan......... ada yg langkah seribu....... :lol:

mbhcsf posted on 20-4-2011 05:57 AM

well cakap pasal benda wangi ni ...well i dunnolaaa

tapi suatu ketika kat lepas azan isya saya mmg dok kat bilik office saya , saya sorang tau...dan saya solat dalam bilik saya ...dan selalunya kan .. saya okay tak rasa apa apa pun pernah dok sorang sampai 12 00 am pun tapikan satu isya ni lepas isya saya rasa sejuk kat tangan saya  dan  saya mmg buka pintu bilik yg hala ke balcony so ada angin ...dan bau dia wangiiiiiiiiiiiii sangat  then bulu roma saya meremang...
saya terus solat isya ke tidak i cannot remember but saya terus cabut

bila saya sampai tingkat bawah well saya nampak ada budak semboq bilik kuliah denga irt freshner tapi ..bilik tu tertutup #
tapi bau dia macam bunga melur wangii u know


apakah entiti itu ?

zuraida8177 posted on 20-4-2011 09:45 AM

Pernah dengar ceramah Harun Din dulu..katanya org Melayu suka sangat ngan kemenyan.Org meninggal pun bakar kemenyan.Klu tak silap katanya tak boleh.Sbb jin suka ngan kemenyan nak2 asapnya tu.Sekadar berkongsi.Kalau silap maaf la ya.

jofizo posted on 20-4-2011 09:59 AM

well cakap pasal benda wangi ni ...well i dunnolaaa

tapi suatu ketika kat lepas azan isya saya mm ...
mbhcsf Post at 20-4-2011 05:57 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif


tuh malaikat maut tuh........ :lol:

mekja96 posted on 20-4-2011 12:24 PM

kata guruku malaikat suka bau2an yg wangi
termasuk kemenyan.

menatang posted on 20-4-2011 06:11 PM

aku tak suka bau kemenyan or setanggi..sakit hidung aku..:dizzy:

chintachandurie posted on 21-4-2011 09:07 AM

Reply 3# kupia
bagaimana dgn yg menjadikan myk wangi sbg bahan perubatan?

chintachandurie posted on 21-4-2011 09:08 AM

Reply 4# AdamHood

krg jelas dgn maksud tangkal tu, boleh terangkan lg?

chintachandurie posted on 21-4-2011 09:09 AM

Reply 6# tokwan_jantan
ehh..bkn jin sukakan bau asap kemenyan ke?:o

chintachandurie posted on 21-4-2011 09:10 AM

Reply 8# mbhcsf
air freshner dlm bilik ko kot..:lol:

tokwan_jantan posted on 21-4-2011 09:39 AM

bau asap kemenyan ni wangi... begitu juga dgn setanggi, gaharu mahupun cendana... jin tak suka dgn bau2an yg wangi, biarpun antara makanan jin ni adalah asap... kita terpengaruh jin suka dgn asap kemenyan oleh sebab bomoh/dukun/pawang (dan yg sewaktu dgnnya) menggunakan kemenyan utk buat perasap bagi memuja (panggil) jin datang kpd mereka... bakar kemenyan utk wangi tak salah, bakar kemenyan utk maksud perasap... salah

kupia posted on 21-4-2011 12:05 PM

Post Last Edit by kupia at 21-4-2011 12:41

Reply  kupia
bagaimana dgn yg menjadikan myk wangi sbg bahan perubatan?
chintachandurie Post at 21-4-2011 09:07 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

tak berani komen yang ni :lol: maksudnya guna untuk perubatan sakit fizikal atau rawatan gangguan jin?

Kalau untuk fizikal sakit apa yang menggunakan minyak wangi sebagai ubat?  Kalau rawatan gangguan jin (rawatan ruqyah islam) tidak pernah menggunakan minyak wangi sebagai medium kecuali air bersih untuk minum atau mandi.  WA.

P/s.  jangan terpedaya dan tertipu.  Minyak wangi digunakan oleh pawang, dukun dan bomoh untuk penyeri wajah atau pengasih/penunduk.  Muka boleh jadi berseri-seri dengan jalan sihir... :lol:   tidak dinamakan sihir kalau tidak melibatkan jin....

AdamHood posted on 21-4-2011 12:43 PM

Berbagai objek boleh digunakan sebagai tangkal.. seperti tangkal air, tangkal selendang, tangkal kemenyan dan perbagai lagi...

Contohnya apabila seseorang beramal setiap dengan surah yasin sehingga amalan itu masak dan boleh digunakan untuk berbagai kegunaan.. apabila orang sakit datang kepada beliau meminta pertolongan beliau membuat tangkal air iaitu dengan membaca yasin kepada air tersebut lalu gelombang yang dikeluarkan telah dirakam dan diminum air tersebut oleh pesakit. Maka air tersebut dipanggil tangkal air.

Begitu jugalah untuk membuat tangkal kemenyan.. setiap kali beramal dengan surah yasin kemenyam disertakan bersama.. maka setiap hari gelombang surah yasin akan dirakam pada kemenyan dan apabila orang datang meminta pertolongan rendamkan kemenyan tersebut kedalam air dan bagi pesakit minum.. kemenyan tersebut dipanggil tangkal kemenyan..

untuk beramal bukannya mudah ia memakan masa sebelum sesuatu amalan masak..

jazaa posted on 21-4-2011 01:39 PM

Berbagai objek boleh digunakan sebagai tangkal.. seperti tangkal air, tangkal selendang, tangkal kem ...
AdamHood Post at 21-4-2011 12:43 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

{:1_132:}{:1_132:}....

Mesti banyak halangan yang di tempuh & kena banyak bersabar sebelum Allah bagi kelebihan tu kan Adam....

AdamHood posted on 21-4-2011 03:25 PM

Betul tu.. Nak beramal kena berguru.. kena ambil petua dari guru.. nak amal doa nabi sulaiman misalnya kena hadiah Al-Fatihah kepada nabi sulaiman dahulu.. Nak amal yasin kena hadiah Al-Fatihah kepada syeikh surah yasin dahulu..

madmualij posted on 23-4-2011 12:55 AM

tak berani komen yang ni  maksudnya guna untuk perubatan sakit fizikal atau rawatan ganggua ...
kupia Post at 21-4-2011 12:05 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif


    Rawatan islam ruqyah tak semestinya menggunakan ruqyah dan air saje tuan, samborono nampaknye jwapan tu..daun bidara, limau, garam n lain2 bahan alami ALLAH SWT beri nikmat untuk diguna pakai oleh kita manusia ni boleh saja selagi tidak menyalahi syarak. Minyak wangi juga boleh digunakan untuk rawatan gangguan.. tetapi untuk menaikan seri wajah.. pelaris dan sebagainya unsur2 sihir tidak ada dalam rawatan islam.

madmualij posted on 23-4-2011 12:59 AM

Di daerah kami ada tradisi membakar kemenyan dalam beberapa hal, yakni kalau akan menggarap sawah (dibakar di sawah), kalau punya hajatan (kemanten, dll), dan selamatan. Dalam acara pembakaran kemenyan tersebut sangat disakralkan. Hal itu terlihat pada, yang membakar harus orang tertentu (tokoh, pimpinan tahlil). Setelah kemenyan dibakar di muka para hadirin lalu dimasukkan ke dalam dibawa keliling ke dapur atau ke dalam kamar (katanya untuk memanggil roh nenek moyang).

1. Bagaimana hukumnya membakar kemenyan dengan tujuan untuk mendapatkan keselamatan, memanggil roh nenek moyang?   2. Mohon penjelasan asal-usul tradisi membakar kemenyan?

Jawab:

1.         1. Hukum membakar kemenyan dengan tujuan untuk mendapatkan keselamatan adalah haram, sebab memohon keselamatan dan lainnya bagi orang muslim hanyalah kepada Allah swt, sedangkan untuk memohon kepadaNya haruslah sedangkan untuk memohon kepada-Nya haruslah sesuai dengan ketentuan yang disebutkan oleh Allah swt. sebagaimana firman Allah dalam Al QurĄŻan surat Al Baqarah ayat 186 yang berbunyi:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِيْ عَنِّيْ فَإِنِّيْ قَرِيْبٌ، أُجِيْبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ، فَلْيَسْتِجِيْبُوْا لِيْ وَلْيُؤْمِنُوْا بِيْ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُوْنَ.

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoĄŻa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.

Dalam tafsir Al Qurthubi, disebutkan bahwa pengertian dari: فَلْيَسْتَجِيْبُوْا , adalah:

فَلْيُجِيْبُوْا لِيْ فِيْمَا دَعَوْتُهُمْ إِلَيْهِ مِنَ الإِيْمَانِ: أَيِ الطَّاعَةِ وَالْعَمَلِ.

Maka hendaklah mereka mengabulkan kepada-Ku mengenai apa yang Aku memanggil mereka kepada hal tersebut tentang iman, artinya taĄŻat dan beramal.

Jadi dalam ayat tersebut di atas ditegaskan, bahwa apabila doĄŻa kita dikabulkan oleh Allah swt., kita harus taĄŻat kepada Allah mengenai ketentuan-ketentuan yang telah ditentukan olehNya dalam menncapai tujuan yang menjadi sasaran daridoĄŻa kita dan kita harus bekerja keras dalam mencapai doĄŻa tersebut, dan bukan dengan membakar kemenyan.         2. Tentang membakar kemenyan untuk memanggil ruh nenek moyang, maka yang datang bisa datang sebab dibakarkan kemenyan tersebut adalah ruh-ruh jahat yang disebut syaithan atau jin-jin kafir yang mengaku-ngaku seperti nenek moyang. Adapun ruh-ruh nenek moyang itu sendiri, setelah meninggal dunia, semuanya ditahan di alam barzakh (alam kubur) dan tidak dapat keluar kecuali pada hari kiamat nanti. Memang ada nabi-nabi tertentu yang dapat memanggil ruh orang yang sudah mati untuk kembali ke jasadnya lagi, seperti nabi Musa yang memanggil ruh dari orang yang telah dibunuh untuk ditanyai siapa pembunuhnya sebagaimana yang diceriterakan dalam Al QurĄŻan dan nabi Isa yang dapat menghidupkan kembali orang yang sudah mati ratusan tahun untuk membuktikan bahwa beliau adalah utusan Allah, tetapi tidak untuk dimintai keselamatan dan lainnya.

Dasar Pengambilan:

Al QurĄŻan surat Al MuĄŻminun ayat 99 ¨C 100:

حَتَّى إِذَا جَآءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُوْنِ. لَعَلِّيْ أَعْمَلُ صَالِحًا فِيْمَا تَرَكْتُ، كَلاَّ إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَآئِلُهَا، وَمِنْ وَّرَآئِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُوْنَ.

Sehingga apabila kematian telah datang kepada salah seorang dari mereka, makia dia berkata: Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku; supaya aku mengerjakan amal-amal shalih dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan. Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia saja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari nereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Jadi kalau ada orang yang mengaku dapat mendatangkan ruh dengan membakar kemenyan atau dengan cara yang lain, maka yang datang itu adalah ruh dari jin atau syaithan yang mengaku sebagai ruh orang yang sudah meninggal dunia, seperti jin-jin yang dipanggil dalam permainan jailangkung atau nini thowok.

Bahkan kalau ada orang yang mengaku bertemu dengan ruh seorang wali yang telah meninggal dunia sewaktu dia berziarah ke makamnya, maka belum tentu yang menemui itu adalah ruh dari wali tersebut dan kemungkinan besar dia adalah syaithan yang menjelma seperti wali tersebut; kecuali orang yang bermimpi bertemu dengan Nabi Muhammad saw, maka benar-benar dia bertemu dengan beliau, karena syaithan tidak mampu memjelma seperti Nabi Muhammad saw, sebagaimana hadits Nabi saw. yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dari sahabat Abu Hurairah sebagai berikut:

عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رع قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ ص م يَقُوْلُ: مَنْ رَآنِيْ فِي الْمَنَامِ فَسَيَرَانِيْ فِي الْيَقَظَةِ وَلاَ يَتَمَثَّلُ الشَّيْطَانُ بِيْ. قَالَ أَبُوْ عَبْدِ اللهِ: قَالَ ابْنُ سِيْرِيْن: إِذَا رَآهُ فِي صُوْرَتِهِ .

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. katanya: Saya mendengar Nabi saw. bersabda: Barangsiapa yang melihat saya dalam tidur, maka dia akan melihat saya pada waktu jaga, dan syaithan tidak dapat menjelma seperi saya. Abu Abdillah berkata: Ibnu Sirin berkata: Apabila dia melihat Nabi dalam rupanya.   2. Pembakaran dupa itu ada dua macam:         1. Dupa yang dibakar untuk pengharum ruangan yang berupa kayu garu yang sudah dirajang kecil-kecil seperti yang dilakukan oleh orang-orang Arab sampai sekarang pada waktu ada pertemuan.         2. Kemenyan atau yongsua (dupa cina) yang dibakar dalam upacara penyembahan berhala atau ruh nenek moyang.

sumber
http://tomygnt.wordpress.com/2010/10/05/bahtsul-masail-nu-jawa-timur-tahun-2001-haram-hukumnya-bakar-kemenyan-untuk-meminta-keselamatan-dan-manggil-roh-nenek-moyang/

manganini posted on 23-4-2011 01:43 AM

well cakap pasal benda wangi ni ...well i dunnolaaa

tapi suatu ketika kat lepas azan isya saya mm ...
mbhcsf Post at 20-4-2011 05:57 http://eforum3.cari.com.my/images/common/back.gif


    kat MPS diorang cakap, kalau wangi maybe kategori bunian yg cantik2 tu.. kalau bau busuk kemungkinan kategori yg muka buruk..  ermm dont know laa.. tapi saya rasa saya tau bau yg u maksudkan tu.. pernah terhidu sekali, padahal time tu saya sorang2 je kat parking lot tapi tiba2 je terhidu bau tu.. bukan bau mcm perfume, mcm bau bunga kann.. eeeee......
err off topik dah ni..;P

mbhcsf posted on 23-4-2011 01:50 AM

Post Last Edit by mbhcsf at 23-4-2011 01:51

kat MPS diorang cakap, kalau wangi maybe kategori bunian yg cantik2 tu.. kalau bau busuk k ...
manganini Post at 23-4-2011 01:43 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif


    you know what...awak tahu baunya lembut macam jasmine flowers , lembutt sangat melur wangi camtu then pergelangan saya rasa sejuk ...then isya then saya cabut...sekali jer tu ...sebelum tu saya tak rasa apa apa pun yg errie feeling tau ...cuma that nite just lepas azan isya sempat saya ym my friend ...saya kata wangi ...ni ...tapi yes berangin my balcony malam tu sebab saya punya bilik office ada balcony
Page: [1] 2
View full: HUKUM MENGGUNAKAN KEMENYAN DAN SETANGGI