AceHand posted on 18-12-2009 03:06 AM

JIZZZ... KLONG! KLONG! Kisah Dongeng Atau Lagenda Di Sabah...

http://acehandspectacelar.com/a/ace/AceBar.gif

Kalau kat Pahang ada Naga Tasik Chini dan Melaka ada Pahlawan Hang Tuah sebagai contohnya... Kat Sabah ni ada cerita dongeng atau lagenda pepe tak...? Takkan takde kot...?


Jizzz... Klong! Klong!

cruz_phymalion posted on 18-12-2009 07:33 AM

Kisah puteri santubong...~

cruz_phymalion posted on 18-12-2009 07:36 AM

Lagenda simpang mengayau...~

AceHand posted on 18-12-2009 10:03 AM

Errr...

Kisah puteri santubong...~
cruz_phymalion Post at 18/12/2009 07:33 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

http://acehandspectacelar.com/a/ace/AceBar.gif

Puteri Santubong tu bukan ke kesah lagenda kat negeri Sarawak...?


Jizzz... Klong! Klong!

AceHand posted on 18-12-2009 10:03 AM

Hmmm...

Lagenda simpang mengayau...~
cruz_phymalion Post at 18/12/2009 07:36 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

http://acehandspectacelar.com/a/ace/AceBar.gif

Hapa citer pasal dia...?


Jizzz... Klong! Klong!

sixfullbar posted on 18-12-2009 06:43 PM

Kisah puteri santubong...~
cruz_phymalion Post at 18-12-2009 07:33 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

ini hikayat dari sarawak geng...

sixfullbar posted on 18-12-2009 06:44 PM

Lagenda simpang mengayau...~
cruz_phymalion Post at 18-12-2009 07:36 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

ah??? apa lagenda simpang mengayau ni???

aku sendiri tak pernah dengar

sixfullbar posted on 18-12-2009 06:45 PM

Kalau Lagenda sabah tentang individu, macam melaka dengan hang tuah, sabah ada Mat Salleh

AceHand posted on 20-12-2009 02:41 AM

Hah!

Kalau Lagenda sabah tentang individu, macam melaka dengan hang tuah, sabah ada Mat Salleh
sixfullbar Post at 18/12/2009 18:45 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

http://acehandspectacelar.com/a/ace/AceBar.gif

Salah satu kesah yang aku kurang puas hati... Siket jer yang diceritakan dalam Sejarah Malaysia Tingkatan 5... Aku berminat nak tahu dengan lebih lanjut lagi...


Jizzz... Klong! Klong!

kuppit posted on 3-1-2010 12:31 AM

Kalau dekat sabah, ada lagenda kononnya ada Naga di atas gunung kinabalu dan mutiara naganya. Tapi mutiara ni diambil oleh 2 orang putera dari negara China. kalau nak tahu apa selanjutnya, rajin2 lah p muzium sabah k

princebrunei posted on 6-1-2010 02:49 PM

Cerita Dongeng Kuala Penyu


MisteriLada dan Perigi Ajaib
Pulau tiga bukan sahaja terkenal sebagai sebuah destinasiperlancongan yang terkenal, bahkan juga menyimpan banyak misteri masa lampau. Menurut cerita orang tua-tua, pada zaman dahulu terdapatsepohon lada padi yang ajaib di pulau tersebut. Batang sehaja sebesar pokok kelapa yangsudah berbuah. Jika ingin memetik buahnya anda terpaksalah memanjat. Walaubagaimanapuntidak pula diketahui lokasi sebenar, tumbuhnya pokok tersebut.


Dalam pada itu terdapat juga cerita tentang kewujudansebuah Perigi Ajaib ditepi pantai pulau tersebut. Walaubagaimanapun tidak semua orangdapat melihat lada dan perigi ajaib tersebut. Kepada sesiapa sahaja yang membaca ruanganini dan secara kebetulan berpeluang berkunjung ke Pulau Tiga, jangan lepaskan peluang andauntuk bersiar-siar diseluruh kawasan pulau tersebut. Siapa tahu mungkin anda berpeluangmelihat lada ataupun perigi ajaib tersebut. Tetapi awas, jika anda gagal menemuinya janganmenangis, dan seandainya pula anda berjaya melihatnya jangan lupa bertanya nombor EmpatEkot kerana andalah orang yang "bertuah".


Batu Nousung
Mengikut cerita nenek moyang kita, kononnya dahulukala adaseorang perempuan tua dan seorang anak lelakinya. Mereka dua anak beranak ini bolehlahdikatakan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Apabila anak lelaki itu sudahdewasa maka mengembaralah ia seorang diri untuk mencari rezeki serta kemewahan. Selangbeberapa tahun menjadilah ia kaya daripada isternya yang didatangkan daripada orangberada. Si pemuda tadi bersama isterinya serta pengikut-pengikutnya belayar dengan sebuahkapal.


Apabila si ibu tadi sedar akan kepulangan anaknya dengangembira dan terharu ia menyambut kedatangan yang dinanti-nantikan. Alangkah terkejut siibu apabila si anak tadi tidak mengakui bahawa ia adalah ibunya. Dengan hati yang hancurlebur maka si ibu pun menyumpah anaknya. lalu dengan serta merta kapal yang dinaiki olehanknya tadi bersama pengikut-pengikutnya pun telah menjadi batu. Bentuk kapal ataupun batutersebut masih kelihatan berdiri megah juga di persisiran tanjung pantai sawangan KualaPenyu.


BatuPayau, Batu Kuyuk (Anjing)
Kononnya pada zaman dahulu, ada seorangpemburu. Pemburuini sedang memburu rusa dengan menggunakan dua ekor anjing. Oleh kerana binatang rusa initerlalu laju maka ketinggalanlah pemburu berkenaan di belakang. Lalu rusa tadipun menujuke laut dengan disusuli oleh anjing-anjing tadi. Tidak berapa lama maka sampailah pemburutadi ketempat dimana rusa itu berada. Alangkah terkejutnya pemburu tadi apabila mendapatirusa dan anjing-anjing telah bertukar menjadi batu. Sehingga sekarang batu-batu berkenaanmasih kelihatan dipersisiran tanjung Pantai Sawangan, Kuala Penyu.


Peristiwa Sedih di Sebuah Gua di Batu Luang
Peristiwa sedih ini berlaku dizamandahulu. Ketika itu adasepasang pengantin yang baru saja melansungkan perkahwinan mereka di rumah pangantinperempuan. Setelah beberapa hari mereka menaiki pelamin, maka tibalah pula masanya merekapulang ke rumah pengantin lelaki (maya wagu kata orang tatana). Dengan diringi olehkeluarga masing-masing maka berangkatlah kedua pengantin siduatu pagi yang indah. Ketikamereka hampir di batu Luang, tiba-tiba angin bertiup kencang, awan manjadi gelap dandiikuti oleh hujan dengan lebatnya.


Menyedari situasi tersebut mereka pun bergegas untukberlindung didalam sebuah gua yang kini dikenali Gua Batu Luang. Setelah hujan berhentimaka mereka mulalah keluar dari gua tersebut. Pengantin lelaki merupakan orang yang keduaterakhir keluar. Orang yang terakhir masih didalam gua tersebut ialah pengantin perempuan.Sebaik sahaja pengantin perempuan tersebut menghulurkan kedua tangannya untuk ditarik olehsuaminya, tiba-tiba tanah didalam gua itu mendak/turun. Sisuami cuba menyelamatkanisterinya sedaya upaya namun isterinya hanya sempat menghulurkan cincin perkahwinan merekalalu lesap ditelan bumi. Sejauh mana kebenaran cerita ini sukar untuk dibuktikan. yangnyata gua tersebut masih wujud hingga kehari ini.


Kredit untuk http://www.sabah.org.my :D

Ikillyou9000 posted on 7-1-2010 03:06 PM

Yang penah aq dngr tentang kisah buaya putih ngan kelambu.http://www.catcheye.com.my/join/?r=42215

dusunmind posted on 11-1-2010 10:39 AM

Gua Gumantong...

princebrunei posted on 11-1-2010 11:15 AM

Dalam otak aku tetiba terlintas mitos TAMBUAKAR, sejenis raksasa laut yang serupa Ness.. ceritanya banyak dari mulut ke mulut oleh orang yang duduk di persisir pantai yang ramainya di huni oleh orang Bajau dan Brunei, siapa ada cerita, leh la share.. :D di harap momod rajin bagi tacang, baru ramai nak share info kat sini..

devilito posted on 14-1-2010 04:05 PM

mat saleh - pahlawan sabah
antenom - pahlawan murut
korom - pahlawan murut gak

devilito posted on 14-1-2010 04:08 PM

kisah bukit adik beradik kat tenom (kemabong/tomani) pun menarik tp kurang ditonjolkan.

devilito posted on 14-1-2010 04:14 PM

9# AceHand
legenda mat saleh kat sabah bermacam2 variasi. ada sesetengah orang mengatakan dia ni ketua lanun aka perompak gitu. dia lawan british pun pasal kuasa/pangkat dia tu ditarik balik oleh pihak british gitu. for me sbg sabahan tak de lah bangga sangat ngan mat saleh ni, lawan british pasal kuasa/pangkat.

devilito posted on 14-1-2010 04:26 PM

10# kuppit
klu pasal gunung kinabalu ni, masing2 suku kaum di sabah ada crita sendiri. contoh kaum murut(timugon): Kononnya nama gunung kinabalu tu diambil dari seorang yg perempuan bernama :"balu". perempuan ni pula berkahwin ngan orang cina. lepas orang murut panggil orang cina ialah "kina". kononnya nama gunung tu di ambi sempena gabungan kedua-dua ni la. ok la ini cuma mitos gunung kinabalu bagi suku kaum murut timugon yg penah saya dengar dr org2 tua kat kg.

devilito posted on 15-1-2010 08:30 AM

pahlawan bagi suku kaum kadazandusun dikenali sbg monsopiad klu tak silap la. kononnya pahlawan ini terpaksa di bunuh oleh suku kaumnya sendiri kerana terlalu hauskan darah. maksudnya, pahlawan2 dari suku kaumnya dipaksa oleh monsopiad ni utk bertarung dgnnya hanya semata-mata melepaskan giannya. krn tu la dia terpaksa di bunuh oleh suku kaumnya. klu info salah tlg maafkan la saya.

devilito posted on 15-1-2010 08:31 AM

BALAN-BALAN korg tak nak share ka?

princebrunei posted on 15-1-2010 11:57 PM

BALAN-BALAN korg tak nak share ka?
devilito Post at 15-1-2010 08:31 AM http://eforum2.cari.com.my/images/common/back.gif

Orang semenanjung panggil Penangal.. :D ikut cerita2 orang kampung aku, nak bunuh senang je, sllu orang yg amalkan ilmu hitam ni akan tinggalkan badannya kat tepi2 pokok keladi.. so kalau siapa2 jumpa, masukkan kaca kat dalam badannya, pastu si balan2 tu dah x leh nak bercantum badan ngan kepala dan mati..

devilito posted on 18-1-2010 08:38 AM

mcm tu pulak. kat kg, org2 tua cakap balan2 kluar waktu malam je terutama jika ada org baru bersalin/meninggal dunia.

ncsha posted on 21-1-2010 02:35 PM

balan2 serammmmmmmmmmmmmmmm.

devilito posted on 22-1-2010 04:21 PM

balan2 serammmmmmmmmmmmmmmm.
ncsha Post at 21-1-2010 14:35 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif
:lol::lol::lol:
jgn seram2 nti dia dtg melawat ko baru tau;P;P;P

princebrunei posted on 28-1-2010 10:28 AM

mcm tu pulak. kat kg, org2 tua cakap balan2 kluar waktu malam je terutama jika ada org baru bersalin/meninggal dunia.
devilito Post at 18-1-2010 08:38 AM http://mforum3.cari.com.my/images/common/back.gif

Betul la tu, terutamanya baby baru meninggal atau masa ibu melahirkan.. :mad: ada orang kata itu ilmu hitam, tapi ada kata tu memang syaitan, jadi macam2 versi la cerita pasal balan2 ni, tapi nda ku silap di sabah balan2 merujuk pada ilmu hitam..

Pernah 1 kejadian berlaku kat sedara family aku di area papar sabah 8 taun lepas, anak perempuan meninggal dunia selepas 2 minggu dilahirkan sebab ibunya ada masalah masa melahirkan.. lagipun ibunya dah 12 tahun x melahirkan anak, tiba2 ja meliharkan, tu yg impak kat anak sebab dah lama x beranak kan..

Biasalah orang2 kampung, percaya ada hantu balan2 la, pontianak la yang akan ambik bayi meninggal tu, so mayat baby tu diletakkan di tengah2 ruang sambil orang ramai baca yasin.. kebetulan masa tu aku cuti semester, jadi ikut la family aku balik kampung di papar tu sebab ada kematian kan, tolong la apa yang patut..

Bayi tu meninggal jam 5 petang, sampai di rumah dalam jam 7petang, jadi nda dapat la dikuburkan hari tu, kene tunggu esok kuburkan, jadi mayat bayi tu dikapankan dan diletak di dalam katil bayi diletakkan di tengah2 rumah. tau2 je lah rumah kampung, rumah kayu so tingkap jenis x de geriji, bukan bukan tingkap kaca just kayu 4 segi je cam rumah lama2..

Sebab kitorang ari labuan, so bermalam la kat rumah tu, ramai gak la bermalam kat sana, ramai berjaga sampai jam 3pagi, terutamanya bapa bayi tu, aku pun layan la borak2 sebab lama nda jumpa, tapi sebab dah mengantuk sangat, semua layan tidur juga la tinggal beberapa kerat ja.. tingkap semua tutup rapat, tapi tau2 je la pintu kayu, kan renggang sikit..

Semua pakat2 tidur keliling bayi tu ja, ramai juga la termasuk kanak2 mau 30 orang barangkali.. ntah macam mana tiba2 aku dengar orang menjerit, aku dengar mak bayi tu menjerit kuat.. :mad: semua tekejut, sebab lampu terpasang kan time tu, nampak lidah panjang dari tingkap jarah 10 meter kat muka bayi.. semua terjerit2 masa tu, aku pun kaku je x tau nak buat apa, aku tengok 2-3 orang laki termasuk bapak bayi tu nak tetak lidah tu, tapi laju je lidah tu ditarik dari arah tingkap kayu yang renggang tu..

Budak2 semua dah nangis dah, yang 2-3 orang tadi katanya gi kejar, nampak kepala je terbang laju bercahaya2, mungkin dah jadi power kot dapat hisap darah agaknya, ntah la, ke memang dia bercahaya2 cam tu.. :L pastu tengok maknya ambik bayi tu, dah kecut pun bayi tu, nampak idungnya keluar darah, rupanya mende tu sedut dari lubang hidung, fuh memang mendebarkan.. tu la pengalaman aku pasal balan2 ni, nda tau la tu mitos atau nda, tau betul2 berlaku kat family aku..
Page: [1] 2
View full: JIZZZ... KLONG! KLONG! Kisah Dongeng Atau Lagenda Di Sabah...