zzcbr posted on 28-10-2009 03:07 PM

AP, kereta recon, kedai potong hapus 2015 ~ latest kereta tua selamat

Post Last Edit by zzcbr at 7-11-2009 08:18

Post Last Edit by zzcbr at 29-10-2009 13:17

Syarikat asing dibenar keluarkan kereta mewah dalam negara, AP dihapuskan pada 2015



Syarikat asing akan diberi lesen pengeluaran untuk memegang ekuiti 100 peratus dalam syarikat yang mengeluarkan kenderaan mewah dengan kapasiti enjin lebih 1,800 cc dan berharga lebih RM150,000 manakala sistem Permit Kelulusan (AP) akan dihapuskan pada 2015 di bawah kajian semula Dasar Automotif Negara (NAP) yang diumumkan hari ini.

Kajian semula yang diumumkan oleh Menteri perdagangan Antarabangsa dan
Industri Datuk Mustapa Mohamed itu menyatakan duti import kesemua kereta unit siap dipasang sepenuhnya (CBU) dan kereta terurai untuk dipasang (CKD) akan diteruskan.

Insentif dan pengecualian akan ditingkatkan untuk membangunkan alat ganti
automotif tempatan supaya tiada lagi alat ganti yang diimport di dalam tempoh 18 bulan akan datang, satu langkah yang akan menghapuskan alat ganti yang diimport dan yang digunakan.




Kenderaan yang berusia 15 tahun dan ke atas pula perlu menjalani ujian
mandatori bagi memastikan ia boleh digunakan di atas jalan raya tetapi
peruntukan akan disediakan bagi kereta "vintage", katanya kepada pemberita bagi mengumumkan kajian semula NAP itu.

Katanya kajian semula itu dilakukan selepas melakukan perbincangan yang rapi dengan peserta industri, yang termasuk pengeluar, pembuat alat ganti, pertubuhan bukan kerajaan serta persatuan kereta. Bernama

zzcbr posted on 28-10-2009 03:10 PM

Post Last Edit by zzcbr at 28-10-2009 16:23

Syarikat asing akan diberi lesen pengeluaran untuk memegang ekuiti 100 peratus dalam syarikat yang mengeluarkan kenderaan mewah dengan kapasiti enjin lebih 1,800 cc dan berharga lebih RM150,000 manakala sistem Permit Kelulusan (AP) akan dihapuskan pada 2015 di bawah kajian semula Dasar Automotif Negara (NAP) yang diumumkan hari ini.


nampaknya proton akan kekal dengan mengeluarkan kete ber cc 1600:loveliness:

zzcbr posted on 28-10-2009 03:11 PM

Post Last Edit by zzcbr at 28-10-2009 16:23

Kajian semula yang diumumkan oleh Menteri perdagangan Antarabangsa dan
Industri Datuk Mustapa Mohamed itu menyatakan duti import kesemua kereta unit siap dipasang sepenuhnya (CBU) dan kereta terurai untuk dipasang (CKD) akan diteruskan.


AFTA ke AUTA ke...duti import kekal...jgn harap le yg berangan utk beli kete pada harga murah selepas AUTA:loveliness:

zzcbr posted on 28-10-2009 03:12 PM

Post Last Edit by zzcbr at 28-10-2009 16:24

Kenderaan yang berusia 15 tahun dan ke atas pula perlu menjalani ujian
mandatori bagi memastikan ia boleh digunakan di atas jalan raya tetapi

peruntukan akan disediakan bagi kereta "vintage", katanya kepada pemberita bagi mengumumkan kajian semula NAP itu.


indirectly to say that `kereta berusia lebih 15 perlu dilupuskan':loveliness:

zzcbr posted on 28-10-2009 03:17 PM

Post Last Edit by zzcbr at 28-10-2009 16:24

Insentif dan pengecualian akan ditingkatkan untuk membangunkan alat ganti
automotif tempatan supaya tiada lagi alat ganti yang diimport di dalam tempoh 18 bulan akan datang, satu langkah yang akan menghapuskan alat ganti yang diimport dan yang digunakan.


peh, lepas ni parts for power window semua local made...tolak pakai tangan, lepas bayar tol:loveliness:

waksir posted on 28-10-2009 03:18 PM

ok la ......... nnt kalu rege keta baru turun, value keta 2nd hen pun turun gak. tu pun nnt ada yg marah ...

Fast-N-Furious posted on 28-10-2009 03:24 PM

Insentif dan pengecualian akan ditingkatkan untuk membangunkan alat ganti
automotif tempatan supaya tiada lagi alat ganti yang diimport di dalam tempoh 18 bulan akan datang, satu langkah yang akan me ...
zzcbr Post at 28-10-2009 15:17 http://mforum3.cari.com.my/images/common/back.gif
bior betul..  

door actuator mitsubishi ngan cap autonas (ni supplier parts barang proton), dari luaran pong dah tau yg cap autonas nie kualiti ampeh

bzzts posted on 28-10-2009 03:25 PM

Post Last Edit by zzcbr at 28-10-2009 16:24

Kenderaan yang berusia 15 tahun dan ke atas pula perlu menjalani ujian
mandatori bagi memastikan ia boleh digunakan di atas jalan raya tetapi

peruntu ...
zzcbr Post at 28-10-2009 03:12 PM http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
jangan pulak nak dptkan status "vintage" tu kena bayar permit bla bla bla udah la. mau aku lari gi duk jepun  terus... :P

zzcbr posted on 28-10-2009 03:29 PM


jangan pulak nak dptkan status "vintage" tu kena bayar permit bla bla bla udah la. mau aku lari gi duk jepun  terus... :P
bzzts Post at 28-10-2009 04:25 PM http://mforum3.cari.com.my/images/common/back.gif

jangan vintage ni boleh register off road aje udah le...boleh simpan tapi tak boleh bawak atas public road. mau aku lari gi duk mongolia...byk sikit stok gegeli:loveliness:

bzzts posted on 28-10-2009 03:30 PM

9# zzcbr


waakakaka... lagi ganas dari aku... :lol:

ryo_takahashi1 posted on 28-10-2009 03:32 PM

Syarikat asing dibenar keluarkan kereta mewah dalam negara, AP dihapuskan pada 2015



Syarikat asing akan diberi lesen pengeluaran untuk memegang ekuiti 100 peratus dalam syarikat yang mengeluark ...
zzcbr Post at 28-10-2009 15:07 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
lama lagi la 1098 aku nak kuar jawabnya...:mad:

zzcbr posted on 28-10-2009 03:35 PM


lama lagi la 1098 aku nak kuar jawabnya...:mad:
ryo_takahashi1 Post at 28-10-2009 04:32 PM http://mforum3.cari.com.my/images/common/back.gif

1098 tu kereta ke bang:P

ryo_takahashi1 posted on 28-10-2009 03:49 PM



1098 tu kereta ke bang:P
zzcbr Post at 28-10-2009 15:35 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
adoiiii... :doh3: aku kurang inzal la dgn keta ni... http://209.85.117.195/10250/106/0/e5387//e5387.gif

awek jepun dah merasa... nak awek italy pulak... tapi kalo tunggu 2015 dah tak pandang dah 1098 tu gamaknya... http://209.85.117.195/10250/106/0/e5427//e5427.gif

tossee posted on 28-10-2009 03:50 PM


jangan pulak nak dptkan status "vintage" tu kena bayar permit bla bla bla udah la. mau aku lari gi duk jepun  terus... :P
bzzts Post at 28-10-2009 15:25 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

Nko tak perlu lari bzzts...nko hanya perlu terbang jek..maklum ler otromen...:$

Fast-N-Furious posted on 28-10-2009 03:52 PM

tawun 2015 nanti, ntah aper lar depa nak klentong lagi...

rakyat tetapp ditiffu!!!

ryo_takahashi1 posted on 28-10-2009 03:56 PM

tawun 2015 nanti, ntah aper lar depa nak klentong lagi...

rakyat tetapp ditiffu!!!
Fast-N-Furious Post at 28-10-2009 15:52 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
masa tu abe zek dah jadik perdana menteri ke7.. takde kelentong lagi maaaaaaaa... http://209.85.117.195/10250/106/0/e5394//e5394.gif

bzzts posted on 28-10-2009 03:58 PM



Nko tak perlu lari bzzts...nko hanya perlu terbang jek..maklum ler otromen...:$
tossee Post at 28-10-2009 03:50 PM http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
oit, ado pun ko. lama taranampak.

zzcbr posted on 28-10-2009 04:08 PM

1. Membataskan kepada kereta mewah dan 1800cc ke atas, jelas untuk terus melindungi Proton.
2. Pengeluaran atau Pemasangan? Adakah sama atau dua term yg berbeza. Pengeluar syarikat kereta asing mungkin tak tertarik utk mengeluarkan kereta di Malaysia, tapi kalu untuk pemasangan kereta mungkin malaysia ada advantage.
3. Sudah agak terlewat utk membenarkan syarikat2 mengeluarkan kereta di Malaysia, peluang ini telah direbut oleh Thailand.


sila sambung;P

kecimpret posted on 28-10-2009 04:09 PM

Kenderaan yang berusia 15 tahun dan ke atas pula perlu menjalani ujian
mandatori bagi memastikan ia boleh digunakan di atas jalan raya tetapi
peruntukan akan disediakan bagi kereta "vintage", katanya kepada pemberita bagi mengumumkan kajian semula NAP itu.

bakal menggalakkan rasuah...another good move from our gov..idop BN!!:D

mycos79 posted on 28-10-2009 04:16 PM

wira vintage.....fuyooooh...:lol:

tossee posted on 28-10-2009 04:22 PM


oit, ado pun ko. lama taranampak.
bzzts Post at 28-10-2009 15:58 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

Nko jek selalu menghilangkan diri setelah meminjam satu bundle CD dewasa drpd aku tahun lepas...:doh3:

tossee posted on 28-10-2009 04:23 PM


masa tu abe zek dah jadik perdana menteri ke7.. takde kelentong lagi maaaaaaaa... http://209.85.117.195/10250/106/0/e5394//e5394.gif
ryo_takahashi1 Post at 28-10-2009 15:56 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

Masa tuh jgn lupa kengkawan abe zek...dpt projek berkelompok pun cukup ler.....:loveliness:

ryo_takahashi1 posted on 28-10-2009 04:52 PM



Masa tuh jgn lupa kengkawan abe zek...dpt projek berkelompok pun cukup ler.....:loveliness:
tossee Post at 28-10-2009 16:23 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

camne abe zek nak menang tossee... balik johor nak bertanding kat parlimen muhyidin yasin... http://209.85.117.195/10250/106/0/e5427//e5427.gif

tossee posted on 28-10-2009 04:55 PM



camne abe zek nak menang tossee... balik johor nak bertanding kat parlimen muhyidin yasin... http://209.85.117.195/10250/106/0/e5427//e5427.gif
ryo_takahashi1 Post at 28-10-2009 16:52 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

Ermm...agak susah gak tuh...kalo abe zek bertanding kat belah2 sabah sana takleh ke? janji dpt jawatan menteri dulu...pastuh pelan2 ler cantas menteri2 lain utk naik jadik PM....kami semua akan menyokong penuh dibelakang abe zek....:loveliness:

mycos79 posted on 28-10-2009 05:39 PM

apapun majulah Proton utk negara....
AFTA dah tukau jadi AUTA....hehehe
tak der makna nyer nak dapat beli keter import murah2...duti import diteruskan...hahahaha
















p/s: lagu baru ~"aku tak percaya AFTA":lol:
Page: [1] 2 3 4 5
View full: AP, kereta recon, kedai potong hapus 2015 ~ latest kereta tua selamat