ra5101 posted on 22-6-2008 08:47 PM

SHEIKH SHARIFUDDIN KHALIFA

Tadi tengok berita kat TV3 tadi. ada tak sesapa tahu pasal budak ni?

This is a true miracle of Islam , Sheikh Sharifuddin (7) was born in achristian family but was a quran-hafiz at the age of 1 1/2 years of ageand was praying 5 times a day. Amazingly Sheikh sharifuddin speak in many languages, and with his speach has brought many many people to accept Islam

lamka_13 posted on 22-6-2008 09:03 PM

kecik2 dah jadi al-hafiz?:o

kagum ler aku... camana boleh jadi hebat macam ni ye?

Mawlay posted on 22-6-2008 09:42 PM

ALLAH Maha Berkuasa atas makhluknya, Dia boleh lakukan apa sahaja termasuk la budak ini utk menunjukan kekuasaaNYA :$

ungu_violet191 posted on 22-6-2008 09:57 PM

Kuasa Allah, camna la dia umur br sethn dah blh hafaz quran:)

ra5101 posted on 23-6-2008 09:43 AM

According to Haji Maroulin, Shariff was born into Swahili-speaking Catholic family in Arusha, north Tanzania, in December 1993: "At the age of two months he refused to suckle his mother's milk and at the age of four months he started reciting verses from the Holy Quran." The boy's first words - "You people repent and you will be accepted by God" were in Arabic. He concerned parents believed him to be disturbed by "demons" and called pastors to pray for the baby.

Eventually Muslim neighbors interpreted their son's alien speech and his parents later converted to Islam themselves. Although his father died in 1997, his mother remains in Tanzania while her worldly son continues his travel.

There is no doubting his pulling-power and in a commercial world his entourage has been quick to produce videos of the high-pitched sermons. He has also been deemed genuine by Kenya's Muslim World League.

Kaplich Barsito, 35, from Nairobi, saw Shariff in action addressing a crowd of more than 1,000 in an open area of the Pumwani districts of Kenya's capital, and is in no doubt of the boy's abilities.

"He was like a politician, very confident," he said. He seemed as though he would have been disappointed if there had been less people.

The power went off and his minders wanted him to stop, but he grabbed the loud-speaker and carried on in Swahili, English and Arabic. It was very impressive and he mesmerized the audience with a focused sermon."

Shariff himself seemed mystified about his powers. He said last week that he picked up languages as soon as he heard. "I went to Congo and heard people speaking Lingala (the local language). I just was able to start speaking it."

sosimple posted on 23-6-2008 03:57 PM

Reply #6 aizverus's post

erk..... 5 thn x lama dah tuh.....:L :L

cz posted on 23-6-2008 04:52 PM

ohh dia ni dulu ada pernah tgk dlm youtube...nanti ku carikan semula..

cz posted on 23-6-2008 04:57 PM

mLY9qAPGAyA
Part 1

-1OEEtHB0NI
Part 2

cq-YavcjskQ
Part 3

yG3_q0jqlY4
Part 4

kroit92 posted on 23-6-2008 04:57 PM

Reply #6 aizverus's post

isk.. takut lar.. :'(

kroit92 posted on 23-6-2008 07:24 PM

more.. :D  :D  :D

dafiza posted on 23-6-2008 08:34 PM

kecik-kecik dah jd pemimpin.
Semoga Allah melindunginya dr fitnah

ungu_violet191 posted on 23-6-2008 09:09 PM

Amin..moga Allah sentiasa memelihara insan istimewa ini:)

kroit92 posted on 23-6-2008 09:29 PM

Reply #13 aizverus's post

terima kasih.. sungguh.. sungguh.. :o

menarik.. dan menginsafkan.. :) :loveliness:

came77 posted on 24-6-2008 10:03 AM

Balas #17 aizverus\ catat

ya aiz, dah tak berapa lama dah dunia ni, banyak2 lah
kita beribadat kepada Allah.

miftahuljamilah posted on 24-6-2008 11:58 AM

Reply #17 aizverus's post

saya tak pernah bertemu dengan hadis ini..namun saya juga tertanya2 barangkali kanak2 ini juga berkait dengan future phenomenon..begitu juga dengan adiputera..

dulu masa saya sekolah  tak ingat tahun bila ada juga kisah seorang kanak2 namanya Muhammad b Muhammad Al Mahdi..dia juga mempunyai persamaan dengan kanak2 ni..pada suatu hari ayahnya membaca Al quran tiba2 terbatuk..kemudian dia yang ketika itu baru berusia (1-2 tahun tak pasti )menyambung ayat yang ayahnya baca itu..bapanya hairan bagaimana kanak2 sebesar itu dapat membaca Al Quran dengan hanya mendengar saja apa yg dibaca selalu oleh bapanya..

setelah menyedari kebolehan anaknya,  si ayah melatih anaknya membaca Al Quran setiap hari..hingga akhirnya tak silap saya sebaya dengan kanak2 Afrika ini dia mengelilingi tanah arab hingga eropah dengan berceramah dan membaca Al Quran..

satu lagi keistimewaan kanak2 ini setiap kata2nya adalah dari ayat Al quran..masa tu tahun 90an sekarang saya tak pasti usianya berapa dan ke manakah dia..yang saya ingat dia tinggal di makkah..dan berketurunan Rasulullah saw. sehingga sekarang tiada lagi kisah kanak2 ini..

kroit92 posted on 24-6-2008 10:26 PM

Reply #19 miftahuljamilah's post

setiap insan yang mempunyai keistimewaan, pasti akan menyembunyikan dirinya dari public.. semuanya untuk mengelakkan fitnah.. dan akan menonjolkan diri pada masa yang diperlukan.. :o

Mawlay posted on 26-6-2008 10:23 AM

Reply #19 miftahuljamilah's post

bertuah nya budak tu ya jadi insan mulia :$

miftahuljamilah posted on 26-6-2008 01:01 PM

Reply #21 Mawlay's post

teringat antara yang wartawan tanya pada dia.apakah perkara yang disukainya pada ayahnya..seperti kanak2 lain kata ayahnya kanak2 ini sukakan permainan dan coklat. kemudian mereka tanya apa lagi yang paling dia nak ketika itu katanya "sesunggunya sebaik2 perkara hanyalah disisi Allah..dan ayat ini juga adalah dari Al quran tak pasti surah apa.begitulah dia..ciri2 nya sama seperti Rasulullah yang berkata2 dengan wahyu..

ryant posted on 26-6-2008 01:18 PM

Seorang lagi kanak2 yg istimewa

http://i120.photobucket.com/albums/o171/sarahhana/child-1.jpg

Dalam usianya yg masih terlalu muda ( 5 thn ) ia sudah hafal Al Quran
beserta maknanya .Bahkan dalam kesehariannya ia berbual dengan bahasa
Al Quran. Namanya Muhammad Husein bin Thoba Thoba'i .
Di depan namanya ada kata Sayyid....itu artinya ia termasuk salah satu
Zurriyat Rasulullah .... orang2 menjuluki The Amazing Child ... Si Bocah
Ajaib .

Kanak2 ini telah menghafal Al Quran di usia terlalu muda lengkap dgn terjemahannya.
Ibubapanya mengajarkan Al Quran sejak ia berumur 2 tahun 4 bulan ... 'sebagian
kami sendiri yang mengajarkannya ... dan sebagian yang lain ... dia menguasai sendiri ...
misalnya berbicara dgn bahasa Al Quran.... Alhamdulillah dia biasa dgn sendirinya.'
Dia selalu berbual dgn bahasa Al Quran baik di dalam rumah maupun di luar rumah.


more :http://www.melayu.sg/forum/index.php/topic,689.0.html

[ Last edited by  ryant at 26-6-2008 01:23 PM ]

miftahuljamilah posted on 26-6-2008 01:23 PM

Reply #23 ryant's post

thanks ryant inilah kanak2 itu yang saya maksudkan ..cuma nama ada berbeza sikit..tapi saya memang ingat nama tu sampai sekarang..mungkin yang ni paling sahih..kanak2 ni sekarang mungkin sudah dewasa sebab cerita ni awal 90an

ryant posted on 26-6-2008 01:26 PM

sama2 mif.. i tak tau lak citer ni dah lama... kalau awal 90an dia berumur 5 atau 6 tahun, mungkin skrg beliau baru dalam 20an.. ntah lah.. semuanya menjadi satu teka teki.. apa2pun kita bersedia sahaja sebelum ketibaan PBT dan Imam Mahdi..

kroit92 posted on 26-6-2008 07:32 PM

sudah semakin dekat..

k9999a posted on 26-6-2008 11:31 PM

Reply #27 aizverus's post

I think he will be 30 something... 33-43++

remember life begin at 40??hehe.. maybe exact 40.. same as Rasulullah..

k9999a posted on 26-6-2008 11:35 PM

Originally posted by miftahuljamilah at 24-6-2008 11:58 AM http://eforum.cari.com.my/images/common/back.gif
saya tak pernah bertemu dengan hadis ini..namun saya juga tertanya2 barangkali kanak2 ini juga berkait dengan future phenomenon..begitu juga dengan adiputera..

dulu masa saya sekolah  tak inga ...

Guru sy bgtau Adiputra=Lukman Hakim...Wallahuaklam

kroit92 posted on 27-6-2008 11:01 PM

Reply #29 k9999a's post

siapa ? :o
Page: [1] 2
View full: SHEIKH SHARIFUDDIN KHALIFA