water_boy posted on 11-9-2006 05:58 PM

IKAN PEKASAM

IKAN PEKASAM TU SESUAI DI MASAK APA? GORENG BIASA KE??? BAU DIA SEMACAM AR..

[ Last edited by  Kacip_Fatimah at 5-3-2009 14:00 ]

hanieliza posted on 11-9-2006 07:10 PM

Originally posted by water_boy at 11-9-2006 05:58 PM
IKAN PEKASAM TU SESUAI DI MASAK APA? GORENG BIASA KE??? BAU DIA SEMACAM AR..

biasanya ikan pekasam ni digorengkan biasa saperti goreng ikan ekring lain..
tapi api kena betui2 slow...

kalau ikan pekasam keli..sepat..hahruan tu...JANGAN BASUH..
kalau tidak masa masak tu habis hancusss...berderai2 macam serdak beras..

eiisissshhh..teringatla pulak ikan pekasam Pekan Rabu..
nampak gayanya balik raya ni kena angkut la ...stok untuk musim tengkujuh...
hhahahhaha..:lol:lol:lol

simbiosis posted on 11-9-2006 10:51 PM

Originally posted by hanieliza at 11-9-2006 07:10 PM


biasanya ikan pekasam ni digorengkan biasa saperti goreng ikan ekring lain..
tapi api kena betui2 slow...

kalau ikan pekasam keli..sepat..hahruan tu...JANGAN BASUH..
kalau tidak masa masak ...


oo baru tau, tak bleh basuh kaaa.. patutpun..
selalunya saya basuh dulu.. sebab nampak cam kena basuh je :)

hanieliza posted on 11-9-2006 11:28 PM

Originally posted by simbiosis at 11-9-2006 10:51 PM



oo baru tau, tak bleh basuh kaaa.. patutpun..
selalunya saya basuh dulu.. sebab nampak cam kena basuh je :)

lor sayangnya...
abislah daging2 ikan tu relai..

kisah jiran kkliza kakliz abagi ikan tu ..
masa goreng dia basuh so tinggal tulang jer..

aceli ikan tu dah dicuci bersih2..
pastu orang buh garam lapiskan ngan ikan.sambil buh asam dan beras tumbuk..
peramkan untuk beberapa lama
depa tutup mulut tempayan ikan pekasan tu dan ikat ngan kemas..
lalat pun tokleh nak jenguk..apalagi nak masuk...
so bila dah ok..baru kuarkan..dan jual atau masak..

dewi posted on 12-9-2006 12:44 AM

dewi org utara ... ikan pekasam ni mmg fav lah...

klau nak masak ikan pekasam apa2 jenis pun tak payah basuh.. bende tu beras goreng. tu yg kasi perisa dia... goreng jer dgn beras2 tu sekali ..

kalau dewi lagi byk serdak tu lagi bagus.. nak goreng kena minyak panas.. nanti beras2 tu akan melekat kat ikan tu. kalau garing sedap ooo

berebut nak ambil part beras tu jer..

setahu dewi arwah nenek buat tak buh pun air asam masa peram infact tak buh air pun seab bila dah peram dgn beras dan garam tu air dia nanti kuar sendiri.

mamulamoon posted on 12-9-2006 01:30 AM

sebut pasal ikan perkasam ni meleleh air liur dibuatnya...kat utara mmg banyak ikan perkasam..sepupu saya kawin org utara..kalau blk kg itulah buah tgn yg dia bawa...ikan perkasam ni sedap goreng pastu taruk bawang dan cili...

Baiduri Othman posted on 12-9-2006 02:05 AM

Reply #4 hanieliza's post

Ikan apa sedap buat pekasam? Kalau kat sini org selalu guna udang buat pekasam. Kalau ikan lagilah sedap.

hanieliza posted on 12-9-2006 08:12 AM

Originally posted by Baiduri Othman at 12-9-2006 02:05 AM
Ikan apa sedap buat pekasam? Kalau kat sini org selalu guna udang buat pekasam. Kalau ikan lagilah sedap.
kalau ikut tradisi/kebiasaan  orang utara...
ikan yg selalu dibut pekasam ialah..
ikan keli..ikan sepat..ikan talapia..ikan haruan..ikan puyu..dan ikan2 sawah atau sungai..

water_boy posted on 12-9-2006 08:31 AM

uihhh...sedap gak ikan pekasam ni. ingatkan tak sedap... la ni dah gian plak. menyesal tak beli minta banyak2 member itu ari

shidaaziz posted on 12-9-2006 08:42 AM

Buat ikan pekasam biasanya ikan darat je. ikan laut tak buat pekasam. ikan darat ni puyu, sepat, lampam.

Baiduri Othman posted on 12-9-2006 09:28 AM

Originally posted by hanieliza at 12-9-2006 08:12 AM

kalau ikut tradisi/kebiasaan  orang utara...
ikan yg selalu dibut pekasam ialah..
ikan keli..ikan sepat..ikan talapia..ikan haruan..ikan puyu..dan ikan2 sawah atau sungai..

Maksudnya ikan air tawar boleh buat pekasam. Kat sini ada jual ikan talapia. Nanti saya cuba buat pekasam ikan. Baru2 ni ada beli cencaluk tapi rasa dia sedap sgt sampai hari2 saya makan. Habis gatal2 muka saya. Cencaluk tu diaorg buat mcm pekasam & rasa manis2. Sedap sgt Kak Liza. Tak boleh nak bayangkan pekasam ikan. Mesti lagi sedap.

Kacip_Fatimah posted on 12-9-2006 09:40 AM

Originally posted by water_boy at 12-9-2006 08:31 AM
uihhh...sedap gak ikan pekasam ni. ingatkan tak sedap... la ni dah gian plak. menyesal tak beli minta banyak2 member itu ari
water?!
kat mana member water amik stok tu?!
saya kalau balik ke Perlis..kadang tu bawak balik KL jugak skett..tapi kadang tu tgk musim gak..kena takdak ikan..sket ajelah..takpun..ikan puyu yg comel2 aje...
pekasam nie paling sedap guna ikan puyu je..

cranko21 posted on 12-9-2006 10:09 AM

cop cop cop..
ikan pekasam ni yg ikan di perap ngan beras kan??
aku tak dpt lagi menerai... siapa yg kesian kat aku ni.. post laaaa barang seekor dua.. :(

cranko21 posted on 12-9-2006 10:11 AM

Originally posted by hanieliza at 12-9-2006 08:12 AM

kalau ikut tradisi/kebiasaan  orang utara...
ikan yg selalu dibut pekasam ialah..
ikan keli..ikan sepat..ikan talapia..ikan haruan..ikan puyu..dan ikan2 sawah atau sungai..

kak liza.. ikan talapia apa???
yg itam ke yg merah??
saya nak cuba buat sediri camna huhhhh?

Kacip_Fatimah posted on 12-9-2006 10:19 AM

so far tak penah laa lagik tgk orang wat pekasam guna talapia..
ishh..kesian kat hang kenko..
kalau aku balik kampung...aku kirim kat hang skett..habuan utk nak posa nie..

cranko21 posted on 12-9-2006 10:26 AM

Originally posted by Kacip_Fatimah at 12-9-2006 10:19 AM
so far tak penah laa lagik tgk orang wat pekasam guna talapia..
ishh..kesian kat hang kenko..
kalau aku balik kampung...aku kirim kat hang skett..habuan utk nak posa nie..


hehehehehe cip... ni yg buat aku makin sayang kat ko ni cip.. heheheheheee
ko kalau ada bagitau aku eh.. aku suruh ko post kat JB jer.. takut kang post ke s'pore imigration tahan laks.. hehehehee

aku cuba gak cari ikan beras ni kat JB cip.. tak jumpa arrrrr.
tiap kali org citer psl ikan beras ni.. aku telan airliuq ooitttt...
kalau aku ngandung.. kes anak aku air liuq leh tadah weii.. hahahahhaaha

dewi posted on 12-9-2006 10:35 AM

Reply #12 Kacip_Fatimah's post

tul tu cip... ikan yg org buat selalunya ikan darat yg kecik2... paling besar pun dewi ikan belida.

tapi mak dewi kata nak guna ikan laut pun boleh ( kalau dah teriingin dan tak der dah ikan darat ni).

tapi paling best kalu dpt puyu / sepat pekasam. time bulan posa mmg wajib ni.. buat jadik pengejut bangun tido anak 2 dewi untuk sahur. bau dia jer cukup dah sure babguna la budak2 tu tak payah nak gerak2

zul_khaleeda posted on 12-9-2006 10:36 AM

sapa ada jual....dah lama teringin sangat nak makan...

ms_elyn posted on 12-9-2006 11:34 AM

sedap ikan pekasam ni kalau goreng ngan bawang + cili padi.. mesti bertambah makan nasik

[ Last edited by  ms_elyn at 13-9-2006 12:50 PM ]

tunteja78 posted on 12-9-2006 11:58 AM

ikan pekasam ni selalu teja masak ngan telur..goreng dulu ikan sampai garing..then curahkan telur+bawang+cili yg dah pukul..takyah boh garam dlm telur sbb ikan dah cukup masin..kiranya dah masak nnt jdk cm ikan tu dok tgh2 telur dadar..

sedapnya..utk buka puasa karang kena buat la..stok pekasam ikan sepat ada lg dlm fridge..beli kt pekan rabu last year

zul_khaleeda posted on 12-9-2006 12:47 PM

Originally posted by Kacip_Fatimah at 12-9-2006 10:19 AM
so far tak penah laa lagik tgk orang wat pekasam guna talapia..
ishh..kesian kat hang kenko..
kalau aku balik kampung...aku kirim kat hang skett..habuan utk nak posa nie..

kak nak kirim byk sikit . kak kat subang jer. sebelah subang parade.wisma consplant

Kacip_Fatimah posted on 12-9-2006 01:05 PM

Originally posted by zul_khaleeda at 12-9-2006 12:47 PM


kak nak kirim byk sikit . kak kat subang jer. sebelah subang parade.wisma consplant
eleh akak lily nie..
mcm lah kita tak tau dia dok keja situ..hehehe..
insya allah kalau jadik laa balik Perlis minggu nie..saya tolong belikan..

Kacip_Fatimah posted on 12-9-2006 01:06 PM

Originally posted by cranko21 at 12-9-2006 10:26 AM



hehehehehe cip... ni yg buat aku makin sayang kat ko ni cip.. heheheheheee
ko kalau ada bagitau aku eh.. aku suruh ko post kat JB jer.. takut kang post ke s'pore imigration tahan laks.. hehe ...
insya allah kenko..
kalau ada rezeki ko...

aida2121 posted on 12-9-2006 01:14 PM

sedapnya ikan pekasam... dah lama tak makan. pernah dulu makan rumah makcik, dia goreng ikan pekasam dengan telur. Bila ikan tu hampir masak, dia masukkan telur yg dah dipukul macam nk masak telur dadar tu. Bestnye... meleleh dah air liur nihh

hanieliza posted on 12-9-2006 01:34 PM

Originally posted by cranko21 at 12-9-2006 10:09 AM
cop cop cop..
ikan pekasam ni yg ikan di perap ngan beras kan??
aku tak dpt lagi menerai... siapa yg kesian kat aku ni.. post laaaa barang seekor dua.. :(
kakliza akan balik Kedah raya ni..lambat lagi laaa..
tapi boleh ker anto ke sana..
kalau boleh nanti kakliza poskan..tapi kena sabar la...

rasnya payah sikit nak pos sebab dia berair..so kena buh dalam bekas molek2.sealed kemas2..
baru tak kuar bau atau air tu...
kklizapun x sabar nak balik cari ikan tu...:geram:
Page: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
View full: IKAN PEKASAM