maeya_78 posted on 19-12-2005 01:51 PM

sejarah hidup tan sri p. ramlee

LATAR BELAKANG
   

           P. Ramlee atau nama sebenarnya, Teuku Zakaria Bin Teuku Nyak Puteh, dilahirkan di Pulau Pinang pada 22 Mac 1929, bersambut gema takbir yang penuh  kesyahduan  di pagi Aidilfitri.
       Ayahnya adalah perantau dan ahli pelayaran dari pekan Lhokesemauwe di Acheh, Indonesia. Manakala ibunya, Che Mah Hussein, berasal dari Kubang Buaya, Seberang Prai, Malaya.  
            Beliau mendapat pendidikan awalnya di Sekolah Melayu Kampong Jawa dan kemudian di Sekolah Francis Light sehingga darjah lima.  Seterusnya beliau melanjutkan pula pengajiannya ke Penang Free School.  
               Ketika pendudukan Jepun di Malaya, P Ramlee terpaksa berhenti sekolah.  Demi mencari rezki beliau sanggup bekerja sebagai budak pejabat di sebuah kilang timah.  Ketika itu beliau juga memasuki sekolah tentera Jepun dan berpeluang mempelajari serba sedikit bahasa dan lagu Jepun.  
                  Sikapnya yang rajin dan peramah itu disukai oleh ramai tentera Jepun.  Apabila perang dunia kedua tamat, P Ramlee dapat meneruskan kembali pelajarannya di Penang Free School, sehingga darjah tujuh.  
              Di sekolah, P Ramlee aktif bersukan dan gemar bermain bolesepak dan sepak raga.  Malah pada 1939, beliau pernah memantapkan barisan pasukan bolasepak Penang Free School.

maeya_78 posted on 19-12-2005 01:53 PM

P. Ramlee
Dari Wikipedia, ensaiklopedia bebas
(Dialih dari Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh)
Jump to: navigation, search
P. Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh telah dilahirkan di Pulau Pinang pada 22 Mac 1929 di pagi Aidil Fitri. Bapanya Lho' Seumawe berasal dari Acheh telah mendirikan rumahtangga dengan Che Mah Hussein dalam tahun 1925 di Kubang Buaya, Butterworth.

Beliau menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu Kampung Jawa dan kemudian ke Francis Light School. Seterusnya beliau menyambung pelajaran di Penang Free School sehingga meletusnya Perang Dunia Kedua.

Bermula dengan bermain ukele, P. Ramlee beralih kepada gitar dan biola di bawah bimbingan Encik Kamaruddin (pemimpin brass band di Penang Free School). Beliau menyertai Orkes Teruna Sekampung dan kemudian Sinaran Bintang Sore. Beliau pernah menjadi juara nyanyian anjuran Radio Pulau Pinang pada tahun 1947 dan terpilih sebagai Bintang Penyanyi Utama Malaya. Dalam pertandingan itu, beliau menggunakan huruf "P" (bagi Puteh) di awal namanya dan kekallah nama P. Ramlee itu hingga ke akhir hayatnya.

Filem pertama lakonan P.Ramlee adalah CHINTA pda tahun 1948. Beliau memegang peranan sebagai penjahat dan nyanyian latar. Kejayaannya terus berkembang dan telah berjaya berlakun di dalam 27 buah filem di antara tahun 1948 hingga 1955.

P.Ramlee telah kembali ke Rahmatullah pada pagi selasa 29 Mei 1973 ketika berusia 44 tahun. Bagi mengenang jasa dan sumbangannya, Allahyarhan telah dianugerahkan Bintang Kebesaran Darjah Panglima Setia Mahkota oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung pada tahun 1990 yang membawa gelaran Tan Sri.

maeya_78 posted on 27-12-2005 03:36 PM

KECINTAAN TERHADAP SENI
   

           P Ramlee lahir bersama darah seni yang pekat di dalam tubuhnya.  Itulah hakikat yang tidak boleh dinafikan dan ia menyerlah sejak beliau kecil lagi.  Mula mendekatkan diri dalam dunia seni ketika berusia 13 tahun.  Antara instrumen awal yang dipelajarinya ialah ukelele dan biola.
                 Di tembok-tembok tepian jalan, P Ramlee sering mengasah bakat dengan menyanyikan lagu-lagu merdu berirama langgam dan keroncong bersama rakan-rakan.  Dari situlah beliau mendapat undangan menghibur para tetamu di majlis keramaian sekitar Pulau Pinang dan Radio Malaya.
                 Malah kecintaan P Ramlee pada nyanyian dan musik mengatasi pelajaran di sekolahnya.  Perkara ini diakui oleh guru yang pernah mendidiknya.  Apabila menyanyi di majlis rasmi,  P Ramlee sering ditemani kumpulan musik seperti Pancaragam Teruna Sekampong dan Bintang Sore.
                                 
                      Kemerduan vokalnya itu menjadi buah mulut orang kampong.  Menyebabkan ramai yang ingin mengetahui latar belakangnya yang ketika itu masih kurus dan berjerawat.
                      Bila pula P Ramlee mula memakai huruf "P" pada namanya?.  Ia berlaku apabila beliau menyertai satu pertandingan nyanyian pada 1947.  Huruf "P" itu adalah singkatan kepada nama ayahnya Puteh.
                      Lagu pertama ciptaan P Ramlee ialah Azizah.  Iannya ditulis pada 1945 dan ditujukan khas buat gadis idamannya Azizah.  P Ramlee pertama kali membawa lagu Azizah di khalayak ramai sewaktu menyertai Pesta Pertanian Ria di Bukit Mertajam pada Jun 1948.
                        
                      Tanpa disedari, kemerduan suara beliau itu sampai ke pengetahuan pengarah filem terkenal di Singapura, BS Rajhans.                          
                        Tawaran yang akhirnya mengubah keseluruhan nasibnya itu datang daripada Rajhans.  Pengarah itu mengajak P Ramlee ke Singapura untuk bekerja di Studio Jalan Ampas (Malay Film Productions/MFP).
                          Memikirkan ia peluang lumayan, pada Ogos 1948, P Ramlee pun berhijrah ke Singapura dengan membawa seribu satu impian dan harapan sebagai seorang seniman.

maeya_78 posted on 27-12-2005 03:37 PM

DUNIA FILEM
   

           Bila tiba di Singapura, suara P Ramlee pada awalnya diguna untuk lagu latar filem.  Selain itu beliau juga menjadi Clapper Boy, Budak Konti dan Pembantu Kamera.  Melihat beliau berbakat dalam bidang lakonan, P Ramlee diuji dan beliau dapat berlakun dalam filem pertamanya Cinta.  Dalam filem terbitan tahun 1948 itu beliau hanya memegang watak kecil sahaja.
                 Selain Rajhans, pengarah lain yang pernah mendidiknya ialah KM Basker, L. Krishnan, B.N. Rao, Phani Majumdar dan S. Ramanathan.  Selepas berlakun dalam lebih 20 filem seperti Nilam, Nur Asmara, Racun Dunia, Takdir Ilahi, Juwita, Panggilan Pulau dan Hang Tuah.  P Ramlee akhirnya dapat mengarah filem pertamanya Penarik Beca pada tahun 1955.
                   Filem yang menyayat hati itu berjaya mendapat pujian ramai, lalu menjadikan nama P Ramlee semakin masyhur.  Dari tahap itu, beliau terus berlakon dan mengarah banyak lagi filem bertaraf box-office seperti Anakku Sazali, Semerah Padi, Hujan Panas, Bujang Lapok, Sumpah Orang Minyak, Sarjan Hassan, Nujum Pak Belalang, Pendekar Bujang Lapok, Antara Dua Darjat, Seniman Bujang Lapok, Ibu Mertuaku, Labu-labi dan Madu Tiga.
                    Sepanjang tempoh berada di Singapura, P Ramlee sempat mengarahkan 16 filem dan selepas kembali ke Kuala Lumpur pada 16 April 1964, beliau menghasilkan 18 filem bermula dengan Si Tora Harimau Jadian hinggalah yang terakhir Laksamana Do Re Mi pada 1972.
                      Antara seniwati yang pernah berpasangan dengan beliau di layar perak ialah Kasma Booty, Neng Yatimah, Siput Sarawak, Normadiah, Saadiah, Sarimah, Zaiton, Hasyimah Yon, Rose Yatimah, Mariani dan Syarifah Hanim.
                      Tema filem-filem P Ramlee menarik dan tidak stereotype.  Kisah kecerdikan kanak-kanak boleh dilihat menerusi Nujum Pak Belalang lakonan Bat Latiff.  Tema percintaan antara golongan rakyat dengan golongan bangsawan pula dipersembahkan dengan baik dalam Antara Dua Darjat.
                   P Ramlee turut menyentuh soal hukum Islam dalam Semerah Padi, manakala filem Ibu Mertuaku memfokus karektor orang tua, Nyonya Mansur yang kering hatinya lakonan Mak Dara.
                          Kisah seram dan mistri juga pernah dicuit oleh P Ramlee dan ia tidak lain dari Sumpah Orang Minyak dan Si Tora Harimau Jadian.
                           Tema filem lucu pula memanglah banyak dan masih boleh membuatkan penonton hari ini ketawa.  Ini termasuklah Bujang Lapok, Pendekar Bujang Lapok, Labu-labi, Madu Tiga, Masam-masam Manis, Do Re Mi, Tiga Abdul dan Anak Bapak.
                            Menyedari beliau juga perlu memikat peminat bukan Melayu, P Ramlee sudi memilih pelakon keturunan Tionghua, Vera Wee bagi memantapkan Sesudah Subuh, sementara dalam Gerimis beliau memperkenalkan aktress Tamil Chandra Shanmugam sebagai bintang utama.

maeya_78 posted on 27-12-2005 03:38 PM

DUNIA LAGU DAN MUSIK
   
            
                    Selain berlakon dan mengarah, P Ramlee juga terkenal sebagai komposer, penulis lirik dan penggubah lagu.  Inilah yang meletakkan beliau sebagai seniman serba boleh yang sukar ditandingi artis lain.
                       Dalam penciptaan lagu, beliau seringkali menerima bantuan penulis lirik seperti S. Sudarmaji, Jamil Sulong, HM. Rohaizad dan Ainol Jamal.
                       Dari segi penyusunan musik pula, beliau mempelajarinya dari Osman Ahmad dan Yusof B.  Ketika hayatnya  P Ramlee mencipta kira-kira 1000 lagu.
                     Seperti yang dinyatakan, instrumen musik terawal dipelajarinya ialah biola, ukelele dan kemudian barulah piano.  Selain Azizah, karya yang mula-mula dihasilkannya ialah Mi Jawa, Joget Malaya dan Di Padang Kota.
                             Dengan pemikiran terbuka P Ramlee gemar menerapkan pelbagai rentak musik dalam lagu-lagunya.  Rentak Melayu traditional seperti inang, asli, zapin, masri dan joget selalu menjadi pilihannya.
                             Berselang-seli dengan rentak traditional, P Ramlee menyelitkan tempo waltz, rumba, cha-cha, twist, timur tengah, Cina dan Hindustan mengikut kesesuaian babak dalam filem-filemnya.
                               Kisah dalam lagunya pula tidak terikat kepada cinta semata-mata.  Ada lagu sedih seperti Di Manakan Kucari Ganti, Engkau Laksana Bulan, Tolong Kami Bantu Kami dan Jangan Tinggal Daku.
                               Melodi rancak termasuklah Ai-Ai Twist, Bunyi Gitar, Apa Guna Berjanji, Madu Tiga dan Selamat Pengantin Baru.
                                Tema lagu lucu pula dapat diperhatikan menerusi Aci-aci Buka Pintu, Nasi Goreng, Menceceh Bujang Lapok, Apek dan Marjina, Bila Mama Pakai Celana, Yang Mana Satu Idaman Kalbu dan Dengar Ini Cerita.
                                Lagu-lagu seperti Gelora, Tiada Kata Secantik Bahasa, Dalam Air Terbayang Wajah, Seri Bulan dan Saat Yang Bahagia adalah lagu-lagu romantis yang menggambarkan kemesraan bagi pasangan bercinta.
                                Salah satu kelebihan P Ramlee ialah beliau mampu menyampaikan sendiri lagu-lagu ciptaannya secara solo atau berduet dengan penyanyi lain seperti Saloma dan Normadiah.  Ini membuatkan lagu-lagunya meninggalkan kesan lebih mendalam kepada penonton.
                                 Jika Azizah lagu pertama ciptaannya, lagu terakhir yang dinukilkan sebelum menghembuskan nafas terakhir ialah Airmata Di Kuala Lumpur.
                                  Kehebatan P Ramlee dalam bidang seni terbukti dengan kejayaan meraih pelbagai anugerah di peringkat negara dan antarabangsa.

chumpon posted on 16-2-2006 01:40 PM

dialogue

Ramlee : "Ei Sudin! itu apa bacanya"  
Sudin : "Alif! Mim! Waw! Nun! ...............Alif tendang Waw bunyi nya sarkes daaaaaaa"  
Ramlee : "Ei apa daaaaaa! takkan yang tulis panjang panjang tu bunyik nya sarkes"  
Sudin : "Ei! yang panjang panjang tu dia punya bunga saja daaaaaaaaa. Apa? ko ingat ceti saja yang pakai bunga?"

chumpon posted on 16-2-2006 01:40 PM

http://i1.tinypic.com/nwldlf.jpg

chumpon posted on 16-2-2006 01:41 PM

http://i1.tinypic.com/nwldue.jpg


~ menangis konon .. jantan tak tau malu ..:lol

chumpon posted on 16-2-2006 01:42 PM

http://i1.tinypic.com/nwle1f.jpg

http://i1.tinypic.com/nwle34.jpg

maeya_78 posted on 16-2-2006 02:09 PM

Originally posted by chumpon at 16-2-2006 01:41 PM
http://i1.tinypic.com/nwldue.jpg


~ menangis konon .. jantan tak tau malu ..:lol
baru jer tgk crita ni.................

chumpon posted on 16-2-2006 02:12 PM

Originally posted by maeya_78 at 16-2-2006 02:09 PM

baru jer tgk crita ni.................


a   ah .. TV2 ahad lepas  .. suka aku  dengar dialog nyonya Mansor   ..

biezie_slalu posted on 16-2-2006 04:19 PM

semalam ada org beritahu

P.Ramlee gay?

betul ker?

:hmm:

mok_nik posted on 16-2-2006 04:22 PM

Originally posted by biezie_slalu at 16-2-2006 04:19 PM
semalam ada org beritahu

P.Ramlee gay?

betul ker?

:hmm:

:o::o:
dah berpuluh tahun dia meninggal dunia, nie baru dengar :hmm::hmm:

chumpon posted on 16-2-2006 04:27 PM

Originally posted by biezie_slalu at 16-2-2006 04:19 PM
semalam ada org beritahu

P.Ramlee gay?
betul ker?

:hmm:


:hmm::hmm::hmm::hmm:

maeya_78 posted on 16-2-2006 04:34 PM

Originally posted by biezie_slalu at 16-2-2006 04:19 PM
semalam ada org beritahu

P.Ramlee gay?

betul ker?

:hmm:
:stp::stp::stp:

majinn posted on 17-2-2006 12:59 AM

sampai ati cakap camtu...ade bukti ke...

nangada posted on 17-2-2006 10:32 AM

Memang sukar nak di cari ganti seniman agung P Ramlee ini.
Dah lebih 30 tahun Tan Sri P Ramlee meninggalkan kita . belum ada pengganti yg dapat menangkat mertabat filem Melayu.....Pergi nya tiada pengganti

mama_fuad posted on 22-2-2006 09:14 AM

Korang dah pegi ke belum Pustaka Peringatan P.Ramlee kat Setapak. Kalau belum luang2kan masa ke sana. Seronok sangat sebab semua kisah dan barangan P. Ramlee ada kat situ, even surat cinta Saloma pada P. Ramlee pun ada. Tulis omputeh lagi. Selain tu, surat beranak, surat mati, gambar2 dan macam2lah. Kalau sampai ke sana jangan sampai terlupa baca Al Fatihah. Bila aku dah nak balik, tetiba perasaan aku jadi sayu..tak tau ngape. Korang pegilah ye..lepas tu baru tau.

pisang69 posted on 22-2-2006 12:09 PM

huh..aku mmg minat citer2 dan lagu2 dia ni...
lum ada lg penganti cam p ramlee...
dia tak kaya dgn harta...tp karyanya adalah yg terhebat sekali nilainya...

maeya_78 posted on 26-2-2006 06:14 PM

http://liriklagu.com/photo/PRamleeSaloma.jpg

maeya_78 posted on 26-2-2006 06:22 PM

Tan Sri P. Ramlee
admin

(1929-1973)
Seniman Negara



--------------------------------------------------------------------------------
http://pfs.tmspublisher.com/images/pfs/articles/108/ramlee4.jpg

Tengku Zakaria bin Tengku Nyak Puteh was born on a most auspicious day, Hari Raya itself on March 22, 1929 perhaps a prelude of greatness to come. To this day, many may not realize the 'P' in from of his name is 'Puteh' as all and sundry know him simply as P. Ramlee.


He came from a very poor family. He studied at Sekolah Melayu Kampung Jawa, then at Francis Light and finally at Penang Free School. As a child, it was obvious the performing arts and the entertainment world were to be his to conquer. At an early age, P. Ramlee had already taken on the roles of a clown and mimic. He was a natural livewire in the class and his incessant flood of jokes and stories always held the other children spellbound. P. Ramlee was often chosen as bilal to lead the prayers at the local mosque. Music, was paramount to him. The violin being his favourite instrument. A keen athlete, he loved football, sepak takraw and badmnton, often leading the winning teams in local cup competitions.

http://pfs.tmspublisher.com/images/pfs/articles/108/ramlee1.jpg

Growing up in Penang, he quickly picked up the local dialects of the various races. During the Japanese occupation, P. Ramlee learned the invaders' language and even won a Japanese diploma in language proficiency from the Japanese Boys' Brigade. His musical abilities blossomed during the war despite deprivations.


By 1945, he formed his own band with fellow Penangites called the 'Pancaragam Sinaran Bintang'. Their entry in the 'Singing Star of North Malaya' contest won them third place. The following year, with a new band, 'Orkes Mutiara Pulau Pinang' and new song, he came in second. Backed with true grit and determination he took apart again in 1947 with the 'Tenora Sekampung Band' and finished first place. The winning song was "Azizah" which was to become a classic to this day.

http://pfs.tmspublisher.com/images/pfs/articles/108/ramlee2.jpg

His star had beguun to shine. Among the audience was the well-known director and talent scout for Shaw Brothers Singapore, B.S. Rajhans. He was impressed and offered P. Ramlee as a playback singer in Singapore. His voice floated melodiously in the film 'Chinta' in June 1948. He stared in his first movie, 'Nasib' the following year. In the 1950 movie, 'Rachun Dunia', he played the violin. His popularity led to box-office sales. After performing in another 20 hit movies, he directed 'Penarek Beca' in 1955 and it was an instant success, paving way for more.

His film, 'Hang Tuah' in 1956 won the award for best musical score in the Third Asian Film Festival in Hong Kong. His films continued their successful run, being permanently fixed to the winning track of the silver screen. At the height of his career, disaster struck when Lee Kuan Yew took Singapore out from the Malayan Federation to become a sovereign republic in 1965. As a patriot, P. Ramlee insisted on returning to the Malay Peninsula. In Malaya, he produced a further 22 films before his death in 1973.

http://pfs.tmspublisher.com/images/pfs/articles/108/ramlee3.jpg

His prolific genius enabled him to produce scores of hit films and songs that live as evergreens today. Adored for his golden larynx, he was a consummate actor, singer, composer, musician, director, producer, sportsman, philanthropist, comedian and an all-round Malaysian hero. A legend in his lifetime and most importantly, an OLD FREE!




from Penang Free School Magazine 2000

maeya_78 posted on 26-2-2006 06:26 PM

From the Star Newspaper Sunday, June 2, 2002

Genius of P. Ramlee lives on

Wednesday marked the 29th year of artiste P. Ramlee’s death. While the man may have gone, the legend lives on, writes ZIEMAN.

http://pfs.tmspublisher.com/images/pfs/articles/108/pramlee.jpg

”Kaulah satu-satunya di antara berjuta, Insan teristimewa, Kau kebanggaan kita, Kau budayawan bangsa, Kau Lagenda

chumpon posted on 17-3-2006 04:50 PM

In His Own Words

On censorships of Malay films
"Saya berani potong jari, kalau filem luar negara yang dimasukkan ke sini juga dikenakan larangan atau undang-undang penapisan yang sama beratnya seperti yang dikenakan terhadap filem Melayu, iaitu potong adegan cium, dipotong adegan menunjukkan peha wanita, dipotong adegan seks, perkelahian ngeri, dipotong adegan yang melanggar tata tertib dan sebagainya sama seperti filem Melayu, sudah tentu filem Melayu akan setaraf darjahnya dan sama kuat pengaruh pasarannya seperti filem yang diimport dari Hollywood, Itali, Perancis, Hong Kong, Jepun, Mesir dan di mana juga pusat yang mengeluarkan filem dalam dunia ini."
On selection of Mak Dara in 'Ibu Mertuaku' / 'My Mother In Law' 1962
"Mak Dara adalah seorang bintang yang dapat menggayakan peranannya dengan kesempurnaan yang payah ditiru oleh pelakon sebaya dengannya. Untuk menghasilkan seni lakonnannya, lima mangkuk darah saya sudah dihirupnya."

On the songs in 'Labu Labi' / 'Labu and Labi' 1962
"Saya mendapat ilham daripada isteri saya, iaitu Saloma."

On the film sequel 'Nasib Si Labu Labi' / 'Labu and Labi 2' 1963
"Salah satu daripada rahsia kejayaan dalam segala lapangan ialah memberi apa yang dihajatkan ramai dan bukan memaksa ramai menerima yang kita fikirkan. 'The public is always right'."

On the film 'Madu Tiga' / 'Three Wives' 1964
"Siapa makan cili, dialah yang terasa pedasnya."

On the short film 'Damaq' part of 'Ragam P Ramlee' 1965
"'Damaq' memang satu daripada tiga jenis hidangan yang akan menghiasi 'Ragam' saya. Saya tidak mengarah lebih awal kerana beberapa sebab walaupun lakon layarnya sudah disiapkan dalam tahun 1963. Sebab pertama, skrip yang saya cipta itu mementingkan watak yang mengikut tilikan saya hanya tepat dan sesuai untuk Kasma Booty. Tapi Kasma tidak dapat dibawa ke Singapura kerana sibuk dalam filem keluaran Studio Merdeka. Sebab kedua, 'Damaq' mementingkan latar belakang yang susah didapatkan kalau penggambaran di sekitar Singapura. Dan sebab ketiga, 'Damaq' adalah satu kisah drama lama yang lahir dari ilham Allahyarham H M Rohaizad. Banyak kali dipentaskan di radio, sandiwara dan televisyen. Dan untuk menghasilkan keistimewaan yang luar biasa ini memerlukan masa yang panjang."

On the film 'Keluarga 69' / 'Family 69' 1966
"Filem ini bukan saja ingin menggeletek hati penonton ketawa dengan gara-gara jenaka, menangis dengan gambaran dramanya tetapi juga ingin menarik perhatian penonton terhadap banyak perkara hidup yang disunting dari alam kenyataan untuk manjadi bahan fikiran... Kerana, hanya dengan mengetahui akibat sesuatu perkara yang buruk itu saja, keinsafan akan menjelang."

On the film 'Do Re Mi' 1966
"Apabila saya buat cerita komedi, skrip saya miskin dengan kata bual. Segala-galanya itu akan dibuat 'on the spot' (secara spontan)."

On the film 'Nasib Do Re Mi' / 'Do Re Mi 2' 1966
"Sejak mengarahkan 'Nasib Do Re Mi', ilham datang mencurah-curah sehinggakan tidak perlu saya mencari bahan lagi."

On the film 'Sabarudin Tukang Kasut' / 'Sabarudin The Cobbler' 1966
"Filem ini adalah hasil pemikiran yang mendalam, pengalaman yang meluas dan pengkajian yang halus, teliti dan bertanggung jawab."

On the title of film 'Kanchan Tirana' 1969
"'Kanchan' berasal dari perkataan Sanskrit. 'Kanchana' bererti 'emas' dan 'Tirana' ialah perkataan Sanskrit juga bermaksud 'cahaya'. Kalau hendak perkataan Sanskrit sepenuhnya ia menjadi 'Kanchana Tirana'. Saya ubah sedikit untuk mudah disebut dan menarik bunyi menjadi 'Kanchan Tirana'."

On the sexy scenes in 'Dr. Rushdi' 1970
"Tetapi seks yang tidak liar dan yang tidak sama sekali terkeluar dari batasan pemikiran orang waras."

On the film 'Putus Sudah Kasih Sayang' 1971
"Saya membuat filem ini bukan untuk diri saya, tetapi untuk mereka yang menjadi penontonnya."

chumpon posted on 17-3-2006 04:51 PM

http://www.p-ramlee.com/p-ramlee/images4/mariani.jpg


P Ramlee and Mariani Ismail
Labu Labi (1962)

chumpon posted on 17-3-2006 04:54 PM

http://www.p-ramlee.com/p-ramlee/images3/ahmadm2.jpg

Ahmad Mahmud

http://www.p-ramlee.com/p-ramlee/images3/nesfu.jpg

Ahmad Nesfu

http://www.p-ramlee.com/p-ramlee/images3/sallehk.jpg

Salleh Kamil

[ Last edited by chumpon at 17-3-2006 04:55 PM ]
Page: [1] 2 3 4 5
View full: sejarah hidup tan sri p. ramlee